Småplukk ved Tyinkrysset (26.05.2019)

Ascents Stølsnøse (1,404m) 26.05.2019 13:25
Vesle Galden (1,273m) 26.05.2019 14:11
Raudbergkampen (1,263m) 26.05.2019 15:09
Visits of other PBEs Stølsnøse - merka sti fra sør (935m) 26.05.2019 12:35
Svingen p-lomme (935m) 26.05.2019 12:35

Det var lenge siden jeg hadde vært i Vang, og i dag dro jeg av sted uten helt å ha bestemt noe turmål - ulikt meg. Lurte på Horntinden, men på veien langs Tyin stengte snøskavler fremdeles atkomsten til stistart. (Bare snakk om å gå en kilometer ekstra, men det var nok til å droppe dette turmålet.)
Fikk i stedet en ide, og satte fra meg sykkelen ved Tyin P-plass. Lenket den fast med grov kjetting til autovernet, så ingen skulle få den med seg, da den sto meget synlig ved hovedveien her. El-sykler er visst nam-nam for sykkeltyver, skjønt jeg regnet med at det generelt er få av disse kjeltringene i Tyin-området... Merket meg også at de nå krever betaling for parkering på grus-plassen her, det var nytt for meg.

Kjørte ned til Svingen p-lomme, og fulgte den hvitmerka stien opp til Stølsnøse.

Været var upåklagelig, og jeg koste meg oppover bratta. Det var tidvis svært bratt! Dette må være en av de bratteste merka stiene i hele Valdres! Minnet nesten om Bitihorn fra Båtskardet.

Jeg hadde hatt en uklar forestilling om et par-tre hundre høydemeter opp her, men skjønte snart at det var mer, og at jeg hadde startet litt for hardt. Afterburner'ne døde litt ut før toppen, men jeg klokket da inn på godt under timen på de nesten 500 høydemeterne, og var meget fornøyd med det. Formen blir stadig bedre, heldigvis.

Nærmer meg toppen, som ligger langt til venstre i bildet. Trodde lenge det var den markerte knatten til høyre.
Utsikt over mot Skørnøse, som også ble vurdert som turmål i dag, men forkastet pga mye snø i flanken opp.

Videopanorama fra toppen:

Var nå litt spent på ruta videre mot Vesle Galden, da det så litt bratt ut på kartet. Det var da også noe avskrekkende bratt snø ned ruta jeg ville gå, men jeg fant en ikke altfor verst trase med passende helling på snø, og fikk en lettgått nedoverbakke, nå iført gamasjer. Jeg så etterpå at det greieste ville vært å følge nordflanken nesten ned til vann 1173 og så svinge skarpt mot øst.

Litt små-uggent ned fra Stølsnøse mot Vesle Galden. (ser tilbake og opp)
Videre var det lett opp til Vesle Galden, før jeg benyttet meg av snø på returen ned til riksveien og sykkelen.
Stølsnøse sett fra Vesle Galden.

Ser at trackinga har ramlet ut ned fra Vesle Galden. Dette problemet har jeg nesten ikke hatt på lenge, siden jeg laster ned kart på forhånd i peakbook-appen, og deretter skrur av mobildata. I dag gjorde jeg IKKE dette, og gikk med mobildata påslått - så kanskje bortfallet har med dette å gjøre?

Dagen var ennå ung, så jeg plukket med meg Raudbergkampen også. Dette innebar en del våte partier og litt kratt, men det gjorde mindre nå som jeg allikevel hadde fått våte støvler.

Raudbergkampen sett fra Tyinvegen.
Stølsnøse (t.v) og Vesle Galden (t.h) sett fra Raudbergkampen.
Tyinpanoramaet sett fra toppen.