Blå swix på Valdresflya i dag (fine forhold på Store Nuten) (13.05.2019)

Ascents Vesle Nuten (1,327m) 13.05.2019 10:30
Store Nuten (1,541m) 13.05.2019 11:39
Store Nuten Nordtoppen (1,496m) 13.05.2019 11:58
Dagens hovedmål, Store Nuten, noe t.h. sett fra bilen ved start.

Var spent på om det gikk greit å gå ski på Flya i dag, etter snøfallet de siste dagene. Det var i alle fall fine forhold da jeg startet å gå kl 9 i retning Store Nuten, så jeg gikk med blå Swix. Her og der brast skaren, men jeg sank aldri særlig langt nedi, så stemningen var god. Vinden var uforutsigelig, og det vekslet mellom påskevarme og bruk av lett vindjakke og lue. Sør for Store Nuten tenkte jeg at jeg kom i le av trekket fra nord, men det motsatte var tilfellet! Dette overrasket meg.

Selvsagt var det en omvei å gå til Vesle Nuten (1327), men det var en ny topp for meg, så jeg var motivert.

Nådde Vesle (1327) etter rundt 1,5 t jevn gange. Her er utsikt mot bl.a. Skaget.
Innover mot Jotunheimen.
Bratt opp til Store Nuten, så jeg måtte et stykke tilbake igjen, før jeg kunne gå opp.

Før bratta opp mot Store Nuten, tok jeg en god rast i solhellinga. Jammen løyet vinden akkurat nå, så det ble behagelig og godt og sitte ned. Festet nå kortfeller på skiene, og hadde tenkt en ganske bratt linje opp. Men det var mer isete og hardt enn jeg kunne forestille meg, så jeg måtte pent et stykke vestover, før jeg kunne komme opp. Stålkantene ble flittig brukt opp her, for å si det sånn.

Nesten vindstille på toppen av Store Nuten. Bitihorn til venstre. Tok et videopanorama også i dag:

Jeg vurderte flere topper i nærheten, men merket at det begynte så smått å kladde nå. Det avgjorde glatt saken; jeg ville returnere før det ble for ille. Har opplevd tidligere hvor ille det kan bli, nå det er nysnø, og det slår om til plussgrader.

Og nedi lia var det stedvis ganske krevende, da "nappinga" ble heftigere. Godt å komme seg tilbake til bilen da.