Strondsæterhøi i Vågå, plan D med utsikt (29.04.2019)

Ascents Strondsæterhøe (1,144m) 29.04.2019 13:47

Etter at dagens plan B på Gråhøe var gjort, hadde jeg tenkt en fottur opp på Veslvassfjellet nordvest for Lemonsjøen. Men på veien langs vannet (Heimlii) lå det snø, så da måtte jeg improvisere igjen. Jeg kjørte kort videre i retning Vågå, nesten til Grov, der en vei tok av inn mot Strondsæterhøe. Snart dukket det opp en bom, så jeg kjørte litt tilbake og parkerte, og fant fram sykkelen, klar for dagens plan D. Kjekt alltid å ha med en sykkel bakpå bilen!

Sykkelturen innover var sølete, og jeg skjønte fort at veien var stengt; her hadde jeg ellers kjørt meg fast i teleløsninga. Så ble det råttent is-/snødekke, og jeg parkerte sykkelen og labbet videre til fots. Det skulle vise seg å bli ganske vått...

Tett innpå toppen.

Innved Mestrondsætri vurderte jeg krattet i lia rett til topps, i alle fall en mulig retur der, men fortsatte til en sti, som ikke bare var lett å følge pga snøflekker her og der. Det var søkk vått overalt, og jeg angret på trasevalget, men fulgte planen; opp mot NØ, og siden kort på et tråkk opp østryggen, og videre lett til topps. Utsikten var overraskende god! Tok et videopanorama her:

Kvitingskjølen i det fjerne, levde opp til navnet sitt i dag.

Hadde ikke lyst til å returnere ned samme vei, men heller prøve å finne en tørrere variant. Det kunne bety heftig krattkrig, men i nedoverbakke er dette ofte en overkommelig oppgave. Utsikt ovenfra gir ofte gode valg med tanke på å unngå vegetasjon, og jeg var nesten forundret over hvor greit det gikk å ta seg ned til seterveien igjen. Dagens lureste valg! Så greit tilbake til sykkelen, med lett sølete retur til bilen.

Ser i ettertid at jeg er førstemann som har gått denne toppen i april. Og så på beina, da gitt.