Med telt og pulk til Rakskiftet (23.02.2012)

Ascents Raskiftet (810m) 23.02.2012
Raskiftet Sør (807m) 23.02.2012

Ved Osensjøens nordvestre bredd, ca 700 m sør for kommunegrensa mellom Trysil og Åmot, går en skogsvei innover mot vest, før man etter drøyt hundre meter tar av til venstre (sørvest). Dette er Ulvsjøveien, og etter 30 kr i bomavgift, fortsetter det vinterbrøyta vei inn til den første store myra, med p-plass på gps 32 V 650898 6788888 (680moh). Herfra er det scooterspor 6 km inn til Rakskiftet.

Dette visste jeg inderlig vel, siden jeg hadde vært her bare 2 dager tidligere, bare for å finne ut at de nye teltstengene ikke passet til teltet mitt. Løsning; da det ikke er lett å finne billige overnattingssteder på denne tiden av året, og i dette området, var det billigst å kjøre de ca 180 km tilbake til Valdres igjen! Sportsbutikken, som hadde gitt meg stengene, beklaget feilen så masse...

Nå var jeg på ny klar for innsats - nå skulle Rakskiftet til pers! Jeg lastet min nyinnkjøpte pulk full av overnattingsutstyr og la ut på test-tur i motvinden omtrent samtidig med at sola gikk ned. Det var stemningsfullt og spennende, og snart måtte hodelykta fram. Heldigvis gikk det stort sett bortover, og i de siste kneikene mot toppen (809m) var jeg nesten fristet til å ta på skifeller.

Pulken ble med helt til topps, men vinden var kraftig her, så jeg søkte et stykke tilbake etter le, og gjorde noen nyttige erfaringer om telting i løssnø.

Stemningsfullt lys på toppen - men vinden kjenner man ikke ved å se på bildet!

Neste morgen var det nydelig sol, men fortsatt en del vind. Jeg tok på feller og labbet den korte veien opp i løssnøen på høyden ved navn 809 m på kartet, som ligger 750 m øst-sørøst for Rakskifte. Herfra var det 200 m sør til punktet der Trysil/Åmot/Elverum møtes, markert med skilt og steinvarde (bare øverste steinen synlig over snøen). Kommunetoppen i Elverum var endelig nådd! Gps-en viste 808moh.

Så var det bare å kose seg i godværet tilbake, pakke sammen telt, og rusle i scootersporet tilbake til bilen. Tror ikke vintertur på ski er noen dårlig løsning for denne toppen, siden scootersporet gjør den lettere tilgjengelig.