Reddet av sportsteipen! (22.02.2012)

Ascents Gitvola (851m) 22.02.2012

Fra rv 25 mellom Hamar og Elverum er det skiltet nordover mot Gåsbu. Svært skisenter her oppe. Videre gjennom bommen (70 kr – kun kort) og så langt innover mot Brumundsetra. Når dette skiltet dukker opp (peker til venstre) skal man IKKE svinge av til venstre, for da tråkler man seg gjennom hele hyttefeltet. Hold heller til høyre, og parker snart ved skiløypekryss, med gps 32 V 618130 6766327 på ca 700 moh. Herfra også et turskilt mot Gitvola seter. Sov over i bilen.

Gikk i tåke neste dag (22/2) drøyt 4 km i nesten rett linje til Gitvola seter i fine doble skispor. Så var det på med fellene – bare det problemet at låseringen i forkant på fellene ikke passet til mine splitter nye brede fjellski! Heldigvis (!) hadde jeg en sportsteip i sekken, og ved å teipe fellene i forkant, var det «bare å labbe i vei» oppover i løssnøen. Prøvde å følge sommerstien på gps, men det var håpløst. Å gå opp her i løssnøen uten feller ville vært et sant mareritt. Snart ble det mindre bratt, og mot toppen tiltok vinden kraftig. Eneste fordelen med dette var vindblåst skare – og da gikk de siste få meterne greit.

Ikke noe stort minne fra denne toppen, som er mye enklere sommerstid. Lite utsikt pga tåka, som imidlertid så smått var i opplett. Tok av fellene, og gikk tilbake i sørvestlig retning i svakt hellende terreng – men ikke nok til å skli oppå snøen dessverre – inntil jeg nådde skisporet litt utpå myrene. Nå kom det også glimt av sol. Så var det behagelig vestover i helt nypreppa spor (møtte preppemaskinen).

3t totalt – men mye tid gikk med til baksinga opp i løssnøen til topps – og det skled ikke akkurat i den dype løssnøen ned igjen, heller. Uten feller ville det tatt enda mer tid. Min 175te kommunetopp - et lite jubileum, viser opptellinga i etterkant.