Aurdalsåsen med Nils og Morten - og et farvel(!) (25.02.2019)

Ascents Beitakosten (1,045m) 25.02.2019 11:21
Fjellenden (1,143m) 25.02.2019 11:56
Freningfjellet (1,142m) 25.02.2019 12:15
Visits of other PBEs Aurdalsåsen vinterparkering (984m) 25.02.2019 11:21

Ok, jeg var litt forberedt etter en SMS fra Morten i går kveld. Men turen i dag ble liksom en overgang eller et slags farvel med Freningtoppen. Bakgrunnen er at Nils, i sin iver etter nøyaktighet og ved sin iherdige kote-telling, har funnet ut at Fjellenden er en drøy meter høyere. Ingen krise, tenker de fleste, men for meg er det et jordskjelv. Jeg har jo nesten 100 turer til Freningen, som nå blir nedgradert til en grønn nål. Samtidig mister jeg en drøss med pf-meter og borti 100 pf-100 topper! Sukk og dobbelt-sukk!!!!

Mens jeg ventet på gutta, tok jeg en tur oppom Beitakosten. Så møttes vi på p-plassen ved heisanlegget, og Morten hadde med den nye vennen sin, hr Pulk, som trofast følger ham for tiden - sånn noenlunde i alle fall.

Det ble en hyggelig runde med mye snakk, som seg her og bør, og både nytt og gammelt høyeste punkt på Aurdalsåsen ble besøkt. Jeg ble nesten litt vemodig ved Frening-varden. Så fant vi en koselig plass i sola i ly av noen smågran, og opplevde reneste påskestemningen her, før våre veier skilte lag for i dag. Takk for sol-runden og trøstende ord, gutter!

Nils på Fjellenden, mot Freningfjellet.
Påskestemning.
Oppunder Fjellenden. Blir nok mange turer oppover her etter hvert.

Det var ...

Written by Nils 25.02.2019 18:02

veldig hyggelig å være på tur igjen sammen, Ole-Petter! Etter et par fine men vindfulle topper, fant vi en trivelig plass i solen. Så får vi se hvilken av disse to toppene som blir gjevest å bestige fremover. :-)

Sv: Det var ...

Written by venkekristin 23.02.2021 10:18

nesten på dagen i dag to år siden den turen Nils, og

Ole Petter har runda 100 turer til Fjellenden, det er jo helt fantastisk :D

Sola og temperaturen i dag gir også påskestemning, lokker en ut på tur til nettopp Fjellenden.