El Santo ved Pizzarra - panoramautsikt (30.01.2019)

Ascents Cerro Cruz (451m) 30.01.2019 13:11
Visits of other PBEs El Santo (441m) 30.01.2019 13:55

Vi kjørte en times tid fra Fuengirola og inn i Alora-dalen, for å se mandeltrær i blomstring, helst på en stor gård. Det fant vi ikke, men en høyde bak byen Pizzarra tiltrakk seg min oppmerksomhet. En sjekk med pb-appen viste en vei opp til toppen fra sør, så vi kjørte i vei med leiebilen. Vår Opel Zafira hadde god bakkeklaring, men ingen firehjulstrekk, og det var med nød og neppe vi kom opp denne grove grusveien.
Vi parkerte, og ruslet uanstrengt bortover høyden, jeg på jakt etter høyeste punktet, Anette på jakt etter blomster. Flere kandidater til høyeste punkt ble forkastet, selv en betongsøyle merket med geografisk oppmåling eller noe, for lengst nord fikk jeg klart de høyeste målingene med gps-en; 451 meter, noe også kartet viste var høyest her oppe.
Vi tok med oss et flott utsiktspunkt over Pizarra også, markert med en svær Jesus-statue. Tror neppe denne toppen blir en "hit" på peakbook, for å si det forsiktig, men tror stien fra Pizarra opp til utsiktspunktet (El Santo) er mye brukt - vi så flere folk på vei opp og ned her - så den kan nok anbefales, om man er i området.
Det var moro å kjenne igjen en rekke topper mot sørvest og mot sør, og vite at de fleste nå er besøkt. Flere fine turmål dukket også opp i mer vestlig og nordvestlig retning med tanke på framtiden.