Ramberget fra Søre Løken (Ringerikslista) (22.10.2018)

Ascents Ramberget (542m) 22.10.2018 12:57

Heftig vind var varslet i høyden i dag, og det gjorde valget mitt lett: Ramberget sør for Nes sto på lista "Ringerikes røde nåler". Kjørte til Søre Løken, der en svær bom sto åpen, men med skiltet: Skal låses... Tok ingen sjanser, og parkerte ved søppelbøttene her, og tok sykkelen fatt. Vinden kjentes i dag, ja! Rett nord for toppen fulgte jeg en skogsbilvei av god standard opp til snuplassen på ca 280 moh. Hadde brukt 20 min hit (elsykkel).

Fulgte en tidvis meget gjengrodd skogsbilvei opp til ca 400 hm, før jeg tok en gps-kurs rett mot toppen. Etter hvert ble skogen mer glissen, og terrenget la seg. Høyeste punkt ligger på en liten bergrygg i skogen, som jeg fulgte de siste 50 meterne. Et gammelt trigpunkt var helt forfalt, og jeg samlet noen steiner til en varde ved bolten i fjellet her:

Jeg tok en tur ut mot sørstupet, og fikk litt utsikt over Sperillen. Har blitt kjent med toppene i området her de siste ukene. Sola varmet godt her, og vinden var ikke så ille.

Noenlunde samme gps-kursen tilbake, men oppdaget en BEDRE skogsbilvei de siste 3-400 meterne, som anbefales opp!