Tretjernhøgda, Ringerike, og tre solnedganger! (18.10.2018)

Ascents Tretjernshøgda (438m) 18.10.2018 17:28

Var på vei nordover på E16, og hadde igjen litt tid før det ble mørkt. Jeg stakk derfor oppom en pf-100 på Ringerike-lista. Ved Nordre Enger kjørte jeg av. Dette er rett øst for Storøya. Jeg kom ikke særlig langt, før et skilt forkynte "Privat vei - kjøring kun etter avtale." Nå kom el-sykkelen jeg nesten alltid har bak i lasterommet atter en gang til nytte, og idet sola gikk ned over Vikerfjell, tråkket jeg ganske greit oppover motbakkene mot øst. Allerede ved første hårnålssving fikk jeg sola tilbake. Men åsen på andre siden er ikke helt jevn, slik solbanen er, og snart forsvant sola igjen. Imidlertid vant jeg stadig mer høyde, og snart kom den fram igjen.

Veien, som stadig tapte seg i kvalitet, gikk inn i mørke skogen, som ikke ble mindre mørk da sola igjen forsvant. Jeg kunne sykle helt opp til ca 375 moh. Herfra skulle det være et stitråkk mot Saltmyra i sørøst, men det var så mange rotvelter og så tett vegetasjon her, at det ikke var praktisk å prøve å følge det svake tråkket. Sola skinte fortsatt på oversiden av en bratt bergvegg i øst, så dit ville jeg opp.

Det ble litt tråkling i krattet, før jeg igjen kom opp i sollys og relativ varme. Herfra var det ganske åpen skog og lett bort til høyeste punkt, som ikke hadde noen markering (i grunn som forventet). Det er flere furuhauger og maurtuer som kan kvalifisere som høyeste punkt i området her, men det tok jeg ikke så nøye. Jeg satte meg heller ned på en veltet furu, og inntok litt mat, mens solskinnet fortsatt var der. Så gikk solskiven ned for siste gang i kveld - kan aldri huske å ha opplevd dette så vekslende som på denne korte turen, og jeg returnerte.

Glissen furuskog preger toppen av Tretjernhøgda.
Sola går ned for siste gang i kveld...
Kommet ned til veien igjen; kveldsstemning over Elsrudkollen (t.v), med Storøya i forkant, og med Skarrudkollen til høyre. Har vært på alle disse nå i høst.