Fønnhusknatten fra Tomasbråten i nordvest (25.09.2018)

Ascents Høgeberget (516m) 25.09.2018 16:02
Fønnhusknatten (541m) 25.09.2018 16:34

Det var en del vind i høyden i dag, og jeg avsto fra tur over tregrensa, og hentet heller et vedlass i skogen. Utpå ettermiddagen ble likevel utferdstrangen påtrengende, og jeg siktet meg inn på Fønnhusknatten og bålfyring. Hodelykta var også med i sekken i dag, for sikkerhets skyld.
Ville prøve en tredje og uprøvet rute til topps, denne gang fra veien opp til Tomasbråten i nordvest. Dette viste seg å være et ålreit valg. Ingen skilt om restriksjoner på denne veien, men de siste par hundre meterne etter Tomasbråten var på gressdekket vei, og det var så vidt jeg kom opp. Parkerte på en grei snuplass i mørke granskauen her oppe, og var fornøyd med å komme opp på 420 hm. Det betød at det bare var 120 høydemeter til toppen, men 1,2 km i luftlinje gjennom storvokst skog og blåbærlyng. Og FOR en blåbærlyng! Dette "sinket" meg litt, da bærene var svært store og gode, og jeg kunne ikke la være å forsyne meg litt av naturens skatter underveis, nam!

Styrte ganske snart opp på ryggen, da jeg regnet med at det var lettere å gå her. Sant nok. Oppe på Høgeberget var det hogd på øst- og sørsiden, så jeg fikk utsikt mot Fønnhusknatten:

Merket meg også at det var rikelig med tørr ved i området her.

Snart kom jeg inn på et noe gammelt spor etter hogstmaskin, som fulgte toppryggen mot Fønnhusknatten. Dette sporet kommer opp fra Liabekkdalen i øst, og kan bli min neste rute å prøve til topps. Det var greit å følge dette sporet på ryggen, men det var en del plastbånd i området merket "Valdres skogavvirkning" - ikke så pent. Mot slutten forlot jeg sporet og gikk i terrenget opp til toppen, hvor det lot til å ha vært en del aktivitet (barn på tur?) rundt høyeste punktet siden sist jeg var her, i form av noen små tipi-liknende trepinnekonstruksjoner.

Det blåste for mye til at jeg ville fyre opp her, så jeg gikk halvveis tilbake mot Høgeberget igjen, før jeg satte meg ned ved en gammel tørr-furu. Det ble en koselig stund med pølsegrilling på et omtrent lydløst bål. (I motsetning til bål fyrt på granved!)

Tilbakeblikk mot Høgeberget, med Kjeldeknatten ruvende bak.
Høyeste punkt på Fønnhusknatten - sett fra sør.
Lydløst furubål.

Returnerte i skumringen, og observerte at appen aldeles ikke ville tracke de siste 50 meterne til bilen, selv om jeg ba den oppdatere gps-posisjonen. Merkelig, det har ikke hendt meg før, så vidt jeg kan huske.