Seksishornet ved Bygdin - artig liten tur (13.08.2018)

Ascents Seksishornet (1,276m) 13.08.2018 11:46
Visits of other PBEs Jotunheimvegen bom vest (1,105m) 13.08.2018 10:30
Fagerstrand Parkering (1,063m) 13.08.2018 10:32
Klar for variert tur; elsykkel med båt i sekken.

Denne turen var som skapt for pack-raften min, og elsykkelen gjorde anmarsjen på vei stengt for biltrafikk enkel. Parkerte helt oppe ved Jotunheimvegen, så sparte jeg p-avgiften ved Fagerstrand. Veien til Bygdisheim er stengt med bom, og da er det en fryd å suse forbi kjettingen på sykkel.

Seksishornet.
Det tar godt under 2 min å blåse opp pack-raften, og så er jeg klar for vannet.

Den lave vannstanden gjorde avstanden over sundet utrolig kort, men det var godt med båt likevel. Spiste lunsj på andre siden, og tok et bilde tilbake mot Bygdisheim, før jeg fant en rute i terrenget opp mot toppen.

Tilbakeblikk på Bygdisheim.

Det gikk tungt i dag, så vel oppe var jeg godt fornøyd, og droppet planene om Marabotthornet. Flott utsikt her oppe!
Video fra toppen:

Panorama.

Returen foregikk uten minneverdige innslag, men tilbake ved bilen var formen kviknet ganske mye til. Ofte opplever jeg dette, at formen blir bedre utover dagen, og tror det har med natt-medisineringen min mot borrelia/bartonella/babesia å gjøre.

Seksishornets PF

Written by Nils 18.08.2018 20:57

Beklager å måtte si det, men denne toppen har nok rett under 100 i PF. :-/ Nye detaljkart avslører at sadelen mot Marabotthornet, som befinner seg sørøst for høyde 1231, er på drøyt 1180 moh. Dermed mangler Seksishornet 2-3 meter på å være rød...

Men innholdsrik og artig tur hadde du uansett, Ole-Petter! Mange hjelpemidler involvert. :-) Vurderer sterkt elsykkel jeg også. Utrolig mange grusveier som er stengt for biltrafikk. Og en sånn båt kan også lette anmarsjene vesentlig flere steder.

Sv: Seksishornets PF

Written by Olepetter 20.08.2018 19:41

Ja, turen var selvsagt like fin, selv om du degraderer toppen til under 100 m i pf. Hadde mine tanker om nettopp dette, da jeg var der, og er ikke overrasket over funnet ditt.

Båt og sykkel krydret denne turen, ja!

Svømte du

Written by mortenh 13.08.2018 14:32

Svømte du ikke over? Det hadde vel gått fortere enn å blåse opp båten? :-)

Sv: Svømte du

Written by Olepetter 13.08.2018 18:06

Vel, med batteridrevet luftpumpe fra Biltema tar det 90 sek å få båten klar. Men det var ikke store strekket åpent vann nå, nei. Kult med liten båttur, da, skjønner du!