Ettermiddagstur til Aksla i Isfjorden (28.04.2017)

Ascents Storaksla (626m) 28.04.2017 18:37
Visits of other PBEs Parkering skytebana (136m) 28.04.2017 15:28
Kavlisetra (490m) 28.04.2017 16:59

Parkerte ved skytebanen nord for Isfjorden i godværet. Det var langt på ettermiddagen, og jeg lurte på hva jeg kunne rekke. Stortopper var uaktuelt, men Aksla var innen rekkevidde. Jeg fulgte et tråkk gjennom skogen, og kom til Hellerøra parkeringsplass, der det var masse av folk. Ja, ha, det var herfra autobanen til Kyrkjetaket starta! Jeg fulgte den oppover og inn i dalen mot vest, og gikk like inn til Kavlisetra.
Måtte enda lenger vest, for å krysse en småvrien bekk, og så strake veien opp til Aksla. Det blåste bra til tider, men det var også øyeblikk med magi; lite vind og sol.
Samme ruta tilbake, og i nedoverbakkene, hvor det nå var iset og oppkjørt, var det håpløst å ploge med fjellski. Jeg satte derfor på kortfellene igjen, og fikk akkurat passe med bremser ned til bilen!

Inn mot setra, med Juratinden i bakgrunnen.
Opp mot Aksla ved den gjenstridige bekken.