Fønhusknatten fra vest (!) (22.04.2017)

Ascents Fønnhusknatten (541m) 22.04.2017 10:23

Fryktet snø på veien øst for toppen, og ville sjekket ut mulighetene fra vest. Parkerte ved gården Gullberget, og prøvde å finne en brukbar skogsvei opp. Det ble i stedet hogstfelt, bringebærkratt og elendighet, inntil jeg kom inn på en grei vei etter en skogsmaskin. Denne svinger etter hvert sørover i vestflanken på knatten, så jeg kom ikke utenom krattkrig opp (ganske) bratte lia.

Mot Eidskollen:

Gjorde et mikrobål i le av vinden på toppen, ved noe som liknet et bålsted, ettersom gårsdagens suksess med "råtne" furuer fristet til gjentakelse. Etter en halvtimes tid og deilig sol, returnerte jeg. Jeg fulgte skogsmaskinveien helt ned, for å se hvor den endte; på et sagbruk sør for toppen. Krysset så en skytebane, og fant veien tilbake til bilen.

Konklusjon: Til tross for ulempen med å gå ca 150 hm mer, er dette et brukbart solvendt alternativ til veien i Liabekkdalen (øst for Fønnhusknatten). Men følg skogsmaskinruta fra sagbruket.
Tips: Det er en fin rasteplass nede ved elva rett ved Fønnhusbrua ved E16! Her kan man eventuelt parkere også.