Havsåsknuten i Songdalen - under en gravemaskinarm (28.03.2017)

Ascents Havsåsknuten (414m) 28.03.2017

Hadde endelig funnet motivasjon for en langtur til Sørlandet, først og fremst for atter å komplettere kommunetopplista her. Har jo forsyne meg hatt NEGATIV utvikling på lista det siste halvåret, da to nye topper har erstattet de gamle. Har regnet ut at om denne dårlige trenden fortsetter, så vil jeg stå med rundt null kommunetopper om bare ca 150 år!

Skydekket trakk seg bort i det jeg nærmet meg området, men en gravemaskin og en traktor med tilhenger blokkerte veien inn til Espeland. Jeg måtte derfor parkere (ca 700 m før gården), og la noe usikkert i vei mot de durende maskinene. De holdt opp et øyeblikk, og lot meg gå under gravemaskinarmen, for å komme fram videre på den sølete veien. Det ble en kort samtale også, der bonden ivrig forklarte at de nå endelig fikk utbedret gårdsveien sin. Og hvilken bredde på den; reine E39! Kona på gården dukket også opp, og uttrykte begeistring for utbedringen. De fortalte meg at det var ryddet ny skogsvei opp til toppen, så jeg fulgte denne. Mot slutten ble det imidlertid så mye kvist og kvast at jeg bestemte meg for en annen retur. Fin utsikt og deilig vær, men det trakk inn tåkeskyer fra havet, så finværet varte nok ikke lenge.