Gilafjellet (30.01.2017)

Ascents Gilafjellet (1,582m) 30.01.2017

Video fra toppen:

En nydelig dag, og jeg kjørte for første gang (!) bomveien opp til Syndinstøga, og parkerte ved Gilastølane. Her var det lite snø! Så vidt jeg klarte å ta meg oppover med ski på beina, og på returen bar jeg skia her. Så fulgte krattet, før jeg etter hvert kom opp på større snøflater, og skiftet til helfeller nå. Det var lurt, for det er jevnt over lang motbakke oppover her, og isete var det også. Dessverre gikk jeg nå mest i skyggen, og lengtet opp til sola. Derfor tok jeg ingen unødige pauser underveis, men jobba meg jevnt og trutt opp.

Du verden hvor deilig det var å nå sola ved toppen! Flott utsikt var det også i dag, mens tåka lå nedi dalen. Det trakk kaldt, og ryggen var så avblåst og snøfattig, at ideen om å følge den sørover mot Nøsakampen, glatt ble skrinlagt, og returen ble iverksatt.

Det var ingen fryd å stå på ski nedover igjen, for det var mange isete partier, og stålkantene fikk kjørt seg!