Siste tur i 2016; Nordbykollen ved Drammen (31.12.2016)

Ascents Nordbykollen (238m) 31.12.2016
Visits of other PBEs Nordbykollen - sti fra sørøst (100m) 31.12.2016
Nordbykollen p-plass (øst) (100m) 31.12.2016

På vei til hytta i Vestfold var det tid til en ørliten topptur. Leita litt rundt i boligfeltet på Åskollen, før jeg fant p-plassen. Fin gruset vei til jeg nådde et skilt; "Nordbytoppen", hvor jeg tok av. Nå begynte det å smelle i nyttårsraketter nedi boligfeltet - hallo! Det var vel litt tidlig?

Ganske bratt opp i lia, og jommen fikk jeg det siste minuttet med sol på denne toppen i 2016. Sjekket ut noen kandidater til høyeste punkt, alle glatte sva (!), men her virket det som om PBE-et er riktig plassert. Gjorde godt med en ny pf>100m-topp slik på tampen av året, selv om denne turen knapt gjør deg svett. (Det hører med til historien at jeg først hadde vært oppe på Konnerud og sjekket forholdene, men her var det klink-is og ellers snø, og dårlige forhold for fottur.)
Traff på en ivrig kar med svær sekk som tydeligvis skulle feire nyttårsaften på toppen. Jeg var ikke så innstilt på samtale, da jeg skulle rekke kalkun-middag med familien på hytta i Vestfold.

Begrensa utsikt mot Drammen fra toppen, hvor det for øvrig var svær mast, stengt bod, bord og stol og enkel bålplass.
Absolutt siste glimt av sol i 2016...