Castillo de Zahara - fin borg - og brå hjemreise (25.11.2016)

Characteristic Walk
Ascents Castillo de Zahara (604m) 25.11.2016

Været holdt så vidt stand mot de store svarte skyene, og jeg rakk en liten formiddags-utflukt til landsbyen Zaharas store stolthet; bygdeborgen med samme navn.

Borgen sett fra sør. Stien går opp på baksiden.

Formen var dårlig, men verre skulle det bli på kvelden. (Og da det fortsatte neste morgen, var jeg i tvil om jeg ville klare å ta hånd om meg selv de neste dagene, og heiv meg på et fly hjem på kvelden. Borreliosen ødela dermed for de siste to ukene, men jeg skal vel være glad for at jeg nå så smått ser ut til å bli frisk igjen, og for de to ukene jeg faktisk fikk i Spania i år...)

Parkerte klokelig utenfor den vanvittig trange landsbyen, men på feil side viste det seg, da rute går opp fra nordsiden. Artig gammel borg med mange oppbygde stier hit og dit, som jeg tråkket fram og tilbake. Går man direkte opp, er dette en svært kort tur.

Nær topptårnet.

Litt mørkt i tårnet på toppen, men hele området var (noe overraskende) gratis å bevege seg i.
Fikk flott utsikt over tidligere besøkte topper, Lagarin og Las Grajas, i et landskap som ikke akkurat var typisk spansk, grunnet den kunstige innsjøen i forkant:

Lagarin (t.v) og Las Grajas.
Utsikt mot nord.
Castillo de Zahara sett fra nordsida. Her ville jeg definitivt parkert nede ved hovedveien, og gått opp de trange bygatene til stistart for borgen.

Prøvde flere ulike retur-varianter, men atkomst korteste vei ned til sør og bilen min, lot seg ikke gjøre uten å krysse gjerder. Derfor ble det ned igjennom sentrum en gang til. Her er offentlig p-plass. Den var smekkfull av biler og med åletrange atkomstveier var jeg glad for at jeg ikke hadde kjørt hit. Ruslet tilbake til bilen sør for byen.
Kjørte så rundt knatten, og så flere fine p-plasser på nordsida utenfor sentrum. Det var her jeg burde startet fra.

Parker heller nord for landsbyen!