Tajo de la Ermita ved Grazalema - en artig liten sak (24.11.2016)

Ascents Tajo de la Ermita (1,033m) 24.11.2016

Dagens første tur hadde vært et bunnmål. Denne vesle toppen passet som ettermiddagstur, og ble en opptur.

Tajo de la Ermita fra veien mot Grazalema.
For bratt å prøve seg opp NV-flanken på fjellet.

Parkerte NØ for toppen, da jeg så en sti oppover på vestsiden. Fulgte denne helt opp til demningen, og fant et tråkk opp til høyeste punktet på denne iøynefallende skarpe egga.

Lett å gå opp til toppen fra sørvest.
Artige formasjoner nær toppen.
Mot Coros (i senter) - og skaret Puerto de las Palomas, som man når med bil.
Penon Grande ved Grazalema var blikkfanget i området, og en topp jeg har høyt på Spania-ønskelista mi nå.
På høyeste punkt - ser sørover egga. Det var et lavere høydepunkt der ute, som jeg måtte sjekke ut...

Videre var det lett klyving ned og opp på sørtoppen, hvor de siste meterne ble bratte og litt utsatte, men bare moro syntes jeg.

Ute på søregga; ser tilbake mot høyeste punkt. Artig og tidvis skarp rygg.

Tilbake fant jeg et geitetråkk som omgikk høyeste punkt på nordsiden. Siden været holdt seg overraskende lenge i dag i forhold til varslet, la jeg returen om Grazalema. Passerte en demning, og tok meg på sti ned til landsbyen. Denne veien er nok det naturlige utgangspunktet for turer til Tajo de la Ermita, og det korteste alternativet.

Det ble litt kjedelig på asfaltveien tilbake til bilen, men været holdt seg fortsatt, så en får ikke klage. (Det var meldt et voldsomt regnvær rundt de neste tre dagene.)

Tajo de la Ermita fra veien mot Grazalema - øst for toppen. Kan se grei ut herfra, men flere piggtrådgjerder for geiter sperrer atkomsten "overalt."

Grazalema vil jeg VIRKELIG tilbake til, siden jeg ikke fikk besteget Pinar, som er høyest i området, samt den alpint utseende toppen Penon Grande (ikke registrert på pb).