Cerro de Malaver - sørtoppen - fysj (24.11.2016)

Ascents Cerro de Malaver- south (1,109m) 24.11.2016

Skyene dekket fjellene i Grazalema i dag, så jeg gikk for en lavereliggende "enkel" topp. Med fin p-plass i Montecorto (sør for Malaver) og skilt og godt merka sti, trodde jeg dette skulle bli en fin tur. Men stien er bare en rundløype til en knatt, egentlig inngjerdet på tre kanter av et piggtrådgjerde!
Har vunnet en del høyde, og en artig sak, Castillo de Moral, dukket opp borti skråningen - MEN et svært skjemmende piggtrådgjerde sto i mellom, og skilt om privat grunn tapetserte skogen på andre siden av gjerdet.

Sørtoppen dukket nå opp, og jeg håpet og regnet fortsatt med sti opp dit...

På en knatt i tregrensa stoppet så stien i et gjerde! Det sto et skilt om at man her kunne ta bilder. Er det mulig?

Jeg krøp gjennom gjerdet og forserte tett kratt, og tok meg opp en bratt og lite vegetert flanke til sørtoppen. Her ventet bare flere piggtrådgjerder med gressende kyr på begge sider (!) og nye advarsler om at dette var privat grunn.

Hovedtoppen - sett over piggtrådgjerdet. Snakk om nedtur.

Jeg droppet nå fortsettelsen mot hovedtoppen. Dette var bånn i bøtta, og stemningen kjentes ikke god. Men været holdt seg foreløpig ganske bra.

Bak knatten kjente jeg igjen Las Grajas og Lagarin, som jeg var på i går.

Retur-ruta gikk lenger vest, og var gjørmete pga nedbør i det siste, og noe gjengrodd (stikkende planter). Med ett sklei jeg og gikk på ryggen i gjørma, som hadde lagt seg i tjukke lag under støvlesålene. Brillene ble slått av i farta, og ble bøyd kraftig. (Turte ikke å rette dem ut mens jeg var i Spania, da jeg var redd for at de skulle knekke helt. Det gjorde de da også noen dager seinere, hjemme i Norge, da jeg prøvde å rette dem ut.) Formen var fortsatt laber pga borreliosen, og nå gikk stemningen over i realt sinne - noe jeg ikke ofte opplever på tur.
Snakk om nedtur! Denne toppen anbefales slett ikke, og turen ble nok det desiderte bunnmål under årets Spania-opphold.

Merka sti går IKKE opp til toppen, men utgjør en rundløype, hvis høyeste punkt ender i et piggtrådgjerde!