Lagarin og Las Grajas ved El Gastor (23.11.2016)

Ascents Lagarin (1,067m) 23.11.2016
Las Grajas (1,041m) 23.11.2016
Visits of other PBEs Lagarin - parking (655m) 23.11.2016
Lagarin - route from north east (650m) 23.11.2016

Skulle ha 10 dager i El Gastor, selv om det egentlig var fjellene ved Grazalema som tiltrakk mest. Fordi det bare er en drøy halvtimes tur mellom de to byene, var løsningen ok.
"Byfjellet" til El Gastor er Lagarin, en topp som tok seg flott ut fra de fleste andre vinkler enn fra landsbyen jeg bodde i. Det var naturlig å ta en tidlig tur opp på Lagarin, for å orientere seg i området.
Våget meg på en kort kjøretur gjennom El Gastor; de smale gatene i landsbyen stimulerer ikke akkurat til bruk av leiebil. Fant et fornuftig sted å stå like utenfor tettbebyggelsen - ofte er det slike steder utenfor disse trange bykjernene - og fulgte vei som gikk over til kjerrevei oppover lia. Snart ble det sti; gjørmesti og geitelort-sti! Har aldri vært borti maken, og det ble tidvis grisete, sikkert på grunn av den kraftige nedbøren de siste dagene.

Lagarin sett fra sør.

Den siste biten opp til Las Grajas, som jeg ville oppom først, skjedde på dårlig og utydelig sti. Det var et flatt topparti, der gps-en viste tre like høye toppunkt, men kartet holder en knapp på den sør-østligste.

Likte utsikten mot vest; uvanlig spansk natur med den (kunstige) innsjøen.
Castillo de Zahara.
Cerro de Malaver i øst sto også på programmet om det ble en skyet dag framover - og det ble det...
Gledet meg litt til denne toppen, Lagarin, som hadde litt alpin profil. Noen ørner var nysgjerrige på meg.
Tatt med mobilkameraet!

Lagarin bød på ørlite klyving og var en flottere topp, som kan anbefales.

Tilbake mot Las Grajas.
Utsikt fra Lagarin mot nord, med landsbyen El Gastor nærmest.