Morron de Marine - høyest i Sierra Gador (16.11.2016)

Ascents Morron de Marine (2,247m) 16.11.2016
Sierra de Gador (2,113m) 16.11.2016
Visits of other PBEs Mirador Cristian (1,230m) 16.11.2016
Morron de Marine - route from south (485m) 16.11.2016

Med rundt 1300 m i pf, var denne toppen en liten magnet for meg i Almeria-provinsen, til tross for at den ellers er en kjedelig fjelltur. Den er nr 8 på lista over prominente topper på den iberiske halvøy, og spenningen knyttet seg først og fremst til hvor høyt jeg kom meg med bilen i dag.

Spennende biltur til 1800 moh
Det ble en del knoting i landsbyen Dalias, før jeg fant fram til rett vei oppover i fjellet. Derfor har jeg publisert korrekt kjørerute som sykkelspor for evt andre interesserte. Det var grusvei, først av brukbar kvalitet, men da jeg tok av på en mindre grusvei av mer rødlig farge - på litt over 1300 moh - falt kvaliteten. Etter hvert måtte jeg flere steder ned i første gir på leiebilen, og noen lange bratte svært svingete kneiker med stygge humper holdt på å stoppe meg litt før 1800 moh. Nå trodde jeg det verste var over siden landskapet flatet ut, men rett etter en fin og stor p-lomme var en liten kneik som var svært stygg, og jeg bakket ut. I ettertid viste dette seg å være et helt greit valg.

Fra p-lomma så jeg opp på Sierra de Gador, en aktuell topp på returen.

Med bare 600 hm igjen til toppen, og mye på grusvei videre, var jeg fornøyd med situasjonen, og la i vei, kortpustet og småsvimmel. Kunne det være høyden? Nei, formen hadde egentlig vært laber i to uker, og lite visste jeg at jeg skulle komme til å besøke legevakta neste formiddag. En sviende rød flekk på brystet hadde vokst og flyttet seg litt, og på kvelden kom en markert rød ring til syne i ytterkanten, på størrelse med en liten knyttneve => Erytema migrans; en sikker klinisk diagnose på borreliose (etter flåttbitt).

Etter en snau times trasking på vei, dukket dagens hovedmål opp; høyeste punkt i Sierra Gador; en kjedelig kuppel - men med bra primærfaktor.
Vei nesten helt til topps.

Uvitende om svineriet som herjet i kroppen labbet jeg opp til veien sluttet ca 800 meter før toppunktet. Herfra fant jeg aldri noen sti, men krattet var kortvokst og det var passelig greit å ta seg fram til toppen. Ganske bra utsikt, og snøen i Sierra Nevada gjorde seg:

Jammen kjente jeg igjen Colativi der nede i bakgrunnen også. Var på denne for noen dager siden med bil.

Tok jo et videopanorama også, da:

Satte så kursen mot Sierra de Gador.

Tilbake ved veien ville jeg ha med meg en topp til med master på, men det var knapt verdt den ekstra innsatsen. Fra denne tok jeg meg rett ned lia i sør på løs og ekkel steinur, til en kjerrevei som ledet nesten tilbake til bilen.

På veien ned bakkene tok jeg en matpause ved et utsiktspunkt:

Det ser nesten ut som isflak, men er svære plastduker som dekker grønnsak-avlinger. I seinere år dominerer dette så mye i området at temperaturen generelt har sunket litt pga all lysrefleksjonen, har jeg lest!
Den siste kilometeren gikk i terrenget; ganske enkel labyrint-vandring i lavtkrypende stikkende kratt.