Alfaro - småartig ørkentopp med sti fra vest (15.11.2016)

Ascents Alfaro (744m) 15.11.2016
Visits of other PBEs Alfaro - parkingspace (240m) 15.11.2016
Alfaro - trail from west (240m) 15.11.2016

Under kjøreturen til Colativi her forleden, fikk jeg øye på Alfaro fra motorveien:

Alfaro noe bak i skyggen til høyre.

Hadde sett på kartet at det skulle gå sti opp til denne kvasse toppen, men starta på feil sted. Rota en del oppi en bratt skråning av leire, før jeg fikk øye på stien. Her nyttet det ikke med noen snarvei, så jeg gikk ned til bilen igjen, og kjørte bort til stistart.

Alfaro - en grei tur opp fra motorveien langs ryggen til topps.

Det ble en grei fottur opp, og behagelig å følge en sti. Toppegga hadde et lite stup mot nord, med noen overhengende blokker. Her og der så det ut som små varder var bygget på de utroligste steder utfor kanten, men det var nok bare steiner som balanserte oppå hverandre. Et merkelig ørkenlandskap.

Snakk om ørkenlandskap!

1t og 15 min opp til betongsøylen på toppen. Hadde tatt det rolig i varmen, og hadde med mye å drikke. Formen kjentes heller ikke god i dag.

Morsom toppegg, som endte i ørlite klyving opp til høyeste punkt. Vinden var bare avkjølende i dag.
Betongsøyle på høyeste punkt er ganske vanlig på en del topper i Andalusia, har jeg erfart.
Massivet opp mot Colativi.
I retning storbyen Almeria.

Tok samme rute ned igjen og prøvde å finne en vei opp mot en lavere pf-100-topp i nærheten, men den fant jeg aldri.

Stup ved toppen.
Etter 3 kvarter knoting fant jeg rett p-lomme og stistarten.