Bakkeåsen og Presthøgås i Vestfold (28.10.2016)

Ascents Bakkeåsen (215m) 28.10.2016
Presthøgås (249m) 28.10.2016
Tjuvborgen (145m) 28.10.2016
Visits of other PBEs Parkering Bakkeåsen (80m) 28.10.2016
Tjuvborgen - merka sti fra sør (80m) 28.10.2016

Bakkeåsen var min siste pf>100m-topp i Holmestrand, på en liste som ikke er særlig omfattende akkurat.
Opp mot parkeringa (Parkering Bakkeåsen ble veien utbedret av store maskiner, men jeg kom heldigvis fram. Steinene var i groveste laget på slutten, men jeg lot det stå til i sneglefart. Svære forbudsskilt ønsket meg velkommen, men disse gjaldt ferdsel innenfor et inngjerdet område, med piggtråd og greier. Tror det er noe dynamitt som lagres her...
Tok stien opp til Tjuvborgen, kom inn på merka sti, og forsto underveis at det er fra øst man egentlig skal gå denne stien. Altså: Parker ved Tjuvborgen parkering!
Noen borg så jeg aldri, men rester av mulige steinmurer var det et par steder.
Fortsatte stien ned i skaret, der den ser ut til å gå ned mot Foksetjern i vest. Tok oppover SØ-ryggen mot Bakkeåsen i ganske greit terreng. MEN mot slutten sperrer en uoversiktlig bratt fjellvegg på 30 meter veien, og jeg fulgte tips om å holde mot venstre (vest) opp her. Ikke så mange muligheter ellers, så det ut til. Da gikk det greit opp og bort til høyeste punkt, som hadde lite utsikt:

Nå hadde jeg lite forventninger om storslagne utsikter fra Holmestrands topper, så jeg ble ikke skuffet. Den lille klyveturen opp var morsom i seg selv.
Ville ha litt mer spenning, og klarte å finne en rute ned litt mer i det bratte partiet av fjellveggen. Så lett ned til stien, over Tjuvborgen en gang til, og ned til parkeringa, der jeg tok en matpause før dagens siste topp.

Presthøgås
Mot denne toppen forventet jeg kun kratt, og var derfor positivt overrasket over å finne en noe gjengrodd traktorvei som slynget seg oppover i østflanken. Noen plastikkbånd var hengt opp i trærne her, så jeg fulgte veien til endes. Nå var jeg kraftig ute av kurs, men hadde fått en billig reise opp en del høydemeter i alle fall. Vendte nesten 180 grader opp en løs steinur, fysj, og så kratt og noen dyretråkk opp til toppen. Her manglet det varde, så jeg bygde en:

Tok en mer direkte retur, som innbar noe mer kratt og løse steinurer, men som nok var noe mer tidseffektiv. Presthøgås t/r gikk unna på cirka 1 time.

På sti til Tjuvborgen. Noe traktorveier opp mot Presthøgås.