Artig klyving! (08.10.2010)

Ascents Blåskjerdingen (1,069m) 08.10.2010
Søre Blåskjerdingen (1,061m) 08.10.2010

Grei p-plass ved hovedveien her. Letteste veien opp følger ikke (!) helt stien inntegnet på kartet (gjelder nedre del), men går først på fin skogsvei 500 meter nesten rett vestover – men ganske bratt oppover hele tiden.

På rundt 310 meters høyde tar man brått av til høyre, og holder nordøstover og oppover bare 150 meter, før en tar av til venstre på sti, som først går noen meter vestover, før det går rett oppover (mot nord). Etter 420 m krysses stien inntegnet på kartet, men man fortsetter fortsatt nordover 170 meter, før man svinger til venstre (vestover) og kommer snart inn på stien inntegnet på kartet, som følger den brede sørryggen til topps. Ved å følge stien hele tiden videre, slipper man ganske billig unna områder med mye ur og stein, selv om det nok blir litt lengre å gå.

Snaut 2 t tok det meg opp, og utsikten var upåklagelig i godværet. Flere av de tidligere dagers kommunetopper var lette å identifisere, og jeg skrev meg inn i boka i kassa – en mye besøkt topp, så det ut til. Mest interessant var likevel toppen som lå like i nord, den egentlige toppen i området (var høyest, 1069 m). Denne ligger utenfor Haram kommune, men var jammen verdt et besøk. De lokale jeg møtte på seinere kalte denne Skjerdingen.

Jeg gikk først ned i et bratt skar – artig og svært bratt sti ned hit. En liten slags pinakkel var i skaret her, men den virket utfordrende å komme opp på. Heldigvis kunne den omgås – stien gikk på venstre side (vestsida).

Jeg var nå faktisk litt spent på stien videre, for nå ble det bratt klyving. Det løste seg greit opp, og en artig steinformasjon rammet inn utsikten til Molde by – et flott bilde ble det! Her satte jeg igjen stavene, for nå kom den bratteste klyvinga på turen, kanskje i grenseland opp mot grad 2 et punkt? På tørt fjell var det bare moro, og så lett bort til toppvarden, som var en steinhaug bygget som et le mot vinden. 1069 moh. En halv time hadde det tatt meg fra Blåskjerdingen og hit.

Samme vei tilbake, men nå kløv jeg mer på den utsatte og skarpe eggen, der jeg kunne. Dette blir nok siste klyvingen på tørt fjell i år, tenkte jeg ved meg selv. Hele besøket ut til Skjerdingen (1069) tok om lag en time.

Så var det bare å kjøre på ned til bilen, for jeg skulle rekke flere topper i dag (bl.a Frostatinden i Skodje, like i nærheten. 1t ned til bilen igjen, og totalt 4t på tur.

Småpirk

Written by JPV100 11.06.2015 20:32

Jeg ser at du skriver at Skjerdingen 1069 moh ligger utenfor Haram kommune, men det stemmer ikke. Det er Skjerdingen som er kommunetoppen i Haram, så det var flaks at du ikke droppa å fortsette helt bort til hovedtoppen :)

Sv: Småpirk

Written by Olepetter 13.06.2015 17:37

Mulig det. Dette var i de tidlige dager da wwv var det jeg styrte etter... Flaks, ja...Skjønt, jeg reparerer på listene for harde livet om dagen, og har jo knapt tid til å komme til Romsdalen lenger,som du sikkert har lagt merke til.