Oppstadhornet - nyttige tips (07.10.2010)

Ascents Opstadhornet (737m) 07.10.2010

Etter Eidkremheia i Aukra på morgenen, var beina allerede mørnet noe. Jeg hadde lest om problemer med sti som forsvant opp mot Oppstadhornet, og ville prøve en annen vei. Fra Sør-Heggdal kjørte jeg derfor innover (nordover) på skogsvei til venstre (vest) for Heggdalselva. Fin og stor p-plass her inne. Ingen bom å se.

Fortsatte et godt stykke svakt oppover på vei (NØ-over, hele tiden på venstre side av elva), før veien gikk over til å bli en tydelig sti, og den ble brattere. Et sted hadde hele stien rast ut, og var lagt om i to slyng ovenfor raset. Vel oppe ved Sømmehytta på rundt 300 moh flater terrenget ut, og jeg fulgte stien videre rett østover og inn i dalen. Ettersom myrene overtok og skogen forsvant, ble også stien gradvis mer utydelig og forsvant til slutt helt (rundt 0,5 km før jeg nådde Oppstadvannet).

Jeg holdt nord for vannet, på skrå oppover i lyng og litt småkratt, og kom opp i Hornets nordvestflanke. Bratt til topps her – og smalere rygg bort til toppvarden. Her var bok og bratt utsikt ned til husene i sør (Oppstad). Snaut 2 t opp hit hadde jeg brukt. Møtte noen lokale som kunne bekrefte at det gikk opp en sti i bratthellinga i sør også, som ”noen geologer pleide å bruke”. De kunne også fortelle om noen som hadde prøvd denne stien, men som ”ble dekket av flått” på beina i nedre deler av stien… Kanskje ikke noe godt alternativ likevel, da?

Fulgte en smartere vei ned, som klart anbefales også opp: Gå over Slettheia! For meg betydde dette å gå bratt ned mot NV, og fortsette å holde den brede NV-ryggen videre et stykke på sti (like sør for høyde 635m) og så skrå nedover på sti (vestover), før denne svinger SV-over og ned på en mindre markert rygg – fortsatt mot sørvest. Ved å holde fortsatt sørvestover vil man – selv om man kanskje mister tråkket/stien, som blir utydelig også her – snart komme inn på den tydelige stien fra Sømmehytta.

Så greit videre ned. Jeg brukte 1 t ned fra toppen til bilen – ganske kjapp gange.

Kartet er kun sporet etter turen min NEDover.