Sykkel- og fottur (25.06.2011)

Ascents Høgsteinsheia (270m) 25.06.2011
Øst for Høgsteinsheia (268m) 25.06.2011

Syklet fra gården Hørte, siden et illevarslende skilt sa at bommen her kunne bli stengt uten varsel. Starter med nedoverbakke, og etter hvert flatere, forbi gården Bærli. Her var det kjetting over veien. Jeg syklet videre og fortsatte på dårligere kjerrevei, som ikke helt følger kjerreveien som er inntegnet på gps-kartet mitt (!) Undret meg litt over dette, men har sett i ettertid at gps-kartet ikke er så oppdatert som det burde. På kartene som brukes her på Peakbook er veien tegnet inn, og stemmer bra.

Halvveis av distansen bort til skaret parkerte jeg sykkelen, og gikk videre et stykke på kjerreveien, så sti, før jeg skar til skogs mot skaret her. Opp til selve skaret går en svært tydelig sti/dyretråkk. Dette starter omtrent på 130 moh, på gps 32 V 470303 6483020. Heldigvis er det kort ned på nordsida av skaret!

Rundet lett Gangvasstjern på østsida, og kløv rett opp svabergene til topps. Litt bortenfor hovedtoppen, er en liten varde til; Arendals høyeste punkt! Tok også en tur nedom grensemarkeringen for de tre kommunene.

Utenom syklinga ble det en drøy times fottur til slutt.

Høgsteinhøya i Arendal - sett fra skaret.