Vennisfjellet (og Mjellknapp) - nok best på ski (19.09.2016)

Ascents Mjellknapp (1,675m) 19.09.2016
Vennisfjellet (1,776m) 19.09.2016
Visits of other PBEs Mjellknapp Utsikt (1,620m) 19.09.2016
Nefstadstølen-Vennisfjellet alternativ start (1,025m) 19.09.2016
Rysndalen bro (1,040m) 19.09.2016
Slettefjellveien bom sør (695m) 19.09.2016

Parkerte før bommen for Slettefjellveien, og tok sykkelen fatt. Sparte 70 kr og så er det jo bare moro med motbakker på el-sykkel. Ved Nefstadstølen satte jeg igjen sykkelen og fulgte hvitmerket sti mot Mjellknapp. Den var noe våt en tid, og på returen valgte jeg heller en nordligere sti-variant, som endte ved broa i Rysndalen. (Anbefales som startsted, da man også begynner 100 meter høyere.)

Mot Mjellknapp.
Det var sparsomt merket opp den halvbratte løse hammeren, før snart all hvitmerking forsvant.

Opp Kleivane en halvbratt hammer med løsgods, før ura overtok fullt og helt - mens hvitmerkinga forsvant. Like greit det, for her er det ur som gjelder uansett valg av trase.
Stakk bortom Mjellknapp Utsikt, før jeg gikk opp på Mjellknapp.

Utsiktspunktet ved Mjellknapp.
En uendelig steinur ventet bort til Vennisfjellet.

Det var nå 2,4 km i luftlinje til Vennisfjellet, men bare stein, stein og atter stein. Gikk pp med krum hals, og fant en store rest av snø som kunne gi såre føtter og ømme knær en liten avlastning.

Etter 3 t var jeg oppe, og her var bok å skrive seg inn i. Et ungt par satt her og trivdes nok best i ensomheten, for vi utvekslet totalt 4 ord under oppholdet på toppen: "Hei!" og "Ha det bra!"
Videopanorama fra toppen av Vennisfjellet:

Utsikten mot Jotunheimen.
Med sykkel fra bommen og opp til Nefstadstølen.

Jeg gledet meg ikke akkurat til steinura ned igjen, men fant en trase som virket en tanke lettere. På kvelden kjente jeg at føttene hadde fått fot-massasje for en hel sesong, og knærne var glovarme. Denne toppen er nok best på ski, ja!

Ned østryggen på Mjellknapp.
Broa som anbefales som startsted.
Hugakollen under returen på sykkel.

Vakker dag i

Written by mortenh 23.09.2016 19:39

Vakker dag i Valdres Ole-Petter. Du og den El-sykkelen din altså. Jeg tipper vi får høre mye om den i tiden som kommer, eller kanskje mest neste sesong, nå kommer vel snart snøen.

Mjellknapp er helt grei sommerstid, men Vennisfjell er jeg enig i er en bedre skitopp ... med mindre man elsker steinørkenstepping.

Merkinga går bare et stykke opp, og grunnen til at den mangler akkurat ved hammeren tror jeg er fordi i juli når de har merket den har det ligget en diiiger snøfonn her.

Sv: Vakker dag i

Written by Olepetter 25.09.2016 09:36

Enig; det ble litt upresist på slutten; Mjellknapp var en fin topp på barmark. Ellers tenkte jeg det samme om merkinga; snøfonna ligger her mye av året, og da er det nok også lettere å ta seg forbi.