Dønttinden i Romsdalen (15.09.2016)

Ascents Dønttinden (1,676m) 15.09.2016
Dønttinden Sør (1,664m) 15.09.2016

Brukte "hviledagen" etter Kalskråtinden til bl.a å rekognosere for turen mot Døntind, og fant ut at den riktigste og beste p-plassen var Slettali p-plass. Det er nemlig opprettet flere andre steder å parkere i området her på peakbook. Denne var i alle fall oppgitt som p-plass på Romsdal.com, og jeg la i vei med sykkelen oppover bakkene, som var mange og bratte.
Inni Vermedalen dukket vakre Døntind opp i høstfarger:

Etter en drøy time syntes jeg at jeg var kommet langt nok, og parkerte sykkelen. (Jeg burde ha fortsatt en snau kilometer til, og unngått mye kratt og en liten elv...) Det ble noe myr og kratt, og jammen var elva såpass stor at jeg måtte vade. Ok, bare hyggelig med en avkjøling i varmen på en slik dag!

Elva måtte vades. Deretter ventet bjørkekrattet og motbakker kledt i lyng og buskas.

Det gjorde godt å komme over tregrensa, men nå ble det snart en dryg steinur - og endelig oppe på sørtoppen, fikk jeg nærkontakt med dagens mål:

Nådde varden etter snaue 4 timer på tur, men utsikt fra toppen var preget av varmedis, dessverre:

Retur-ruta mi kan anbefales som vei opp, da jeg nå klarte å unngå det meste av krattet. Varmedalen hadde passet bedre som navn på Vermedalen i dag! Utsikt oppover dalen:

Selvsagt deilig å trille en mil nedover til bilen igjen! Turen er nok bedre på ski!

Med sykkel inn Vermedalen.