Granberget - høyest i Värmland (23.08.2016)

Ascents Granberget (701m) 23.08.2016
Visits of other PBEs Granberget - merka sti fra sør (515m) 23.08.2016
Granberget p-lomme (510m) 23.08.2016
Rv 62 til Granberget stistart (200m) 23.08.2016
Kom fra Sysslebäck i sør på rv 62; skiltet til "Utsiktstårn Granberget" og kjørte 15 km på grusvei inn til stistarten, som var skiltet.
Været var upåklagelig, nesten for bra til å brukes på en slik enkel skogstopp. Vel tilrettelagt sti med masse plank, men likevel noen våte partier. En tysk barnefamilie satt ved metalltårnet på toppen, hvor jeg kløv opp og fikk fin utsikt over Värmlands skoger: Video fra toppen: (ble forstyrret av en sverm med insekter, som satte seg på meg...)

Koordinatene for toppen stemte slett ikke, men er nå rettet opp. Gikk litt videre da stien fortsatte, men terrenget helte klart nedover - og fortsatte med det. De bommer nok ikke på plasseringen med et slikt velsikret og forseggjort tårn!

Samme vei tilbake, etter en liten rast. Varmt som bare av det, og utrolig nok; jeg måtte ta et bad i Klarälven etterpå. Ikke ofte at Andersen går frivillig i vannet, til konas fornøyelse.

På merka sti hele veien. Høydekotene på kartet stemmer ikke helt.