Tracket den blåmerka stien (07.07.2011)

Ascents Fagerliheii (911m) 07.07.2011
Punkt ved Fagerliheii (910m) 07.07.2011

Her skulle det være blåmerka sti rett opp fra rv 38 i sør, men så var det å finne startpunktet da. Det fant jeg ikke, så jeg fikk 15 min bushfighting i krevende terreng inntil jeg så en svært tydelig varde. Gps for denne: 32 V 475773 6569373 på 446moh. Det var en lettelse å komme inn på stien. I ettertid fant jeg ut at jeg bare bommet med 40-50 m på starten av stien, og denne hadde jeg ikke sett fra bilen, siden de to (!) skiltene begge var skjult bak vegetasjon. Her er nøyaktig startpunkt for andre vandrere: 32 V 475647 6569138 på 386 moh. Har man ikke gps, så er dette 110 meter øst for der Køytebekken forsvinner under rv 38. Etter kort tid fra starten er stien litt vrien å finne, derfor kan gps-punktet for varden jeg fikk øye på også være lurt å merke seg/legge inn.

Stien oppover var artig, med masse sva, som innimellom kan være glatte. Ekstra fint var det at sola nå for alvor fikk makt. Vel oppe var det tydelig varde, og få meter bort til det litt lavere punktet som markerte høyeste pkt i Drangedal. Synes nok Drangedal kommune burde fått lov til å utvide grensa helt til hovedtoppen her.

På veien ned møtte jeg en liten huggorm i samme ærend; på vei nedover svaene. Prøvde å ta bilde, men småen var kjapp, terrenget noe utsatt og glatt, og da jeg nesten sklei og ramla med hånda på utløseren, droppet jeg prosjektet. Hadde egentlig liten lyst på å ramle ukontrollert nedover, og samtidig kanskje rive med meg en huggorm i fallet.

Vel nede etter 2.30 på tur, og tok et avkjølende bad i Kaldvatn. Deilig!