Isete og glatt sti (27.12.2008)

Ascents Fjerdingen (360m) 27.12.2008

Før romjulshandelen på Downtown i Porsgrunn fikk far i heimen trumfet igjennom en liten topptur. Man rekker knapt å ta av fra E-18 i retning Skien (Rv36), før man igjen skal ta av til høyre mot Oklungen. Etter ca 3 km var det et lite skilt til høyre; mot Fjerdingen. På venstre side av veien var et lite vann, hvor folk gikk på skøyter.

Stien så bred og fin ut, men var totalt islagt. Vi håpet på bedre forhold etter hvert, og la i vei omtrent alle sammen, små og store. Da det ikke ble bedre, trakk de fleste seg, og bare jeg og Ole-Johan fortsatte. Poden fikk stavene, mens far fikk gå først. Det ble en glatt og lite minneverdig tur, med hvert vårt "tryn", men heldigvis uten skader. Vi presterte sågar å gå feil et stykke, da vi ikke fikk med oss at den blåmerka stien tok av fra kjerreveien. (Skilt var det også, men ikke så lett å se.)

Vel oppe i nydelig vær og fin utsikt, skrev vi oss inn i ei bok i ei kasse, og fortsatte helt opp til toppvarden. Her var det ingen bok eller kasse. Så var det bare å ta det forsiktig ned igjen på glatta – nesten vanskeligere det! Møtte en del folk underveis, selv under slikt føre.

Rundt 1 time og 20 minutter brukte vi totalt, og var like hele og klare for Snooker-spill på Downtown.