På feil høyde her... (27.11.2008)

Ascents Viktjernhøgda (331m) 27.11.2008
Klokka var rundt 16, og det begynte å mørkne. Til masta på toppen går det vei fra nord, og det er enkelt å følge i mørket med hodelykt, slik at dagen blir bedre utnytta…
Fra rv 22 tok jeg av østover forbi Måstad, og parkerte på stor plass like ved bommen, ved veien som fører til topps fra nord. Lykta måtte på allerede ved start, så her var det små sjanser til å få utsikt fra toppen. Etter hvert som jeg vant høyde hørte jeg den kraftige vinden ule noe voldsomt i masta, som dukket opp med noen røde lys i mørket. Nå begynte det også så smått å regne. Denne turen var opplagt kun gjennomført for et kryss til på lista, tenkte jeg, og litt trim, selvsagt, men det viste seg at det også hadde sin sjarme å tusle opp alene i mørket. Sanseinntrykkene blir sterkere. Det siste skiltet jeg så ved bommen, med nummeret til Viltnemda dersom man observerte ulv eller bjørn, murret interessant nok i bakhodet…

Prøve å ta bilde av bolten på toppen med mobilen, men det gikk ikke, selv i lys av hodelykta. Kanskje bedre lykke med bildet av de røde lysene på masta? En halvtime gange opp, og omtrent det samme ned igjen i mørket.
1:10 totalt.

Seinere har jeg skjønt at jeg skulle ha vært på høydedraget noen hundre meter lenger mot nordvest. Får se om jeg noensinne gidder å rette på dette.