Morgentur - fant traktorvei ned igjen! (09.05.2009)

Ascents Gastgiveren (216m) 09.05.2009

Tilbrakte natta på luftmadrass og vintersovepose ute på parkeringsplassen ved bommen, og var oppe alt i sekstida neste morgen. Etter kjapp frokost og morgenstell, pakket jeg sykkelen ut av bilen – utrolig at den akkurat får plass inni min lille Toyota Yaris! (Kun forhjulet på sykkelen må tas av (på 1 minutt)).

Syklet så greit innover forbi Harahjellhytta, og holdt til høyre i veikrysset (1,1 km rett sør for toppen.) Syklet 1 km til, og så til fots rett inn i skogkrattet i NV-lig retning til topps. Jeg burde ha syklet 200 meter til, så hadde jeg funnet en traktorvei/bred sti som leder helt opp! Denne fulgte jeg ned igjen, og tok opp sporet på gps. Veien sto aldeles ikke avmerket på mitt kart.

På toppen var flere radarinstallasjoner eller noe, så jeg strøk først rett forbi det trigonometriske punktet og trevarden! Denne fant jeg etterpå, på gps 215 moh 32 V 617102 6584554.

Tretårn på toppen av Gastgiveren.

Den brede stien/traktorveien til topps begynner på 156 moh, gps: 32 V 617601 6584440, og er 730 meter lang.

Nede ved bilen igjen kl 08.00, etter 1t 20min på tur.