Siste i Østfold - våt avslutning (10.05.2009)

Ascents Nordre Stange varde (290m) 10.05.2009

Tok av fra E-18 nær Ørje, og fant skilt med Svarverudvegen. Fulgte denne til merket p-plass. Overnattet enkelt på luftmadrass under åpen himmel, i vintersovepose.

Våknet kl 06.00 neste dag av regndrypp! Fikk pakket sakene sammen, og en skikkelig regnbyge slo til, mens jeg slumret inne i bilen en times tid. Etter hvert ble det noe lettere vær, og jeg startet syklingen innover langs idylliske vann. En elgkalv krysset forskremt veien like foran, og kanskje det var et dårlig tegn, for nå satte det inn med en ny regnbyge?

Fordi dette var siste topp i Østfold, var det ikke snakk om retrett. Etter 4,5 km sykling parkerte jeg doningen. Jeg skulle ta av til venstre, og kartet viste en viss stigning som i regnvær like godt kunne forseres på føttene. Så jeg gikk ganske nøyaktig 1 km til, før stien begynner ved gps 233 moh 32 V 644233 6597915. Denne var blåmerket, men ikke like tydelig hele tiden, så det gjaldt å være litt våken på morgenkvisten.

Etter 1,2 km kom jeg fram til tårnet, og gikk opp i dette, samtidig som en ny regnskur satte inn. Østfolds siste topp var i boks, og avskjedshilsenen ble visst dyvåt! Ingen toppbok her heller, så jeg ruslet ganske kjapt tilbake igjen.

Tilbake ved bilen, etter 2 timer og 20 minutter og 13,8 km totalt, dukket en NRK Østfold-bil opp på p-plassen, for brått skulle en hel masse barn innover på Barnas dag i skogen. Jeg trakk meg stille tilbake, for jeg ville "feire avslutningen av fylket" med en såre enkel topp sør i Hedmark…