Fine skiløyper 12km til topps! (03.03.2011)

Characteristic Ski trip
Ascents Årkjølen (641m) 03.03.2011
Visits of other PBEs Malungstugua (255m) 03.03.2011
På toppen av Orrkjølen.

Vi hadde overnattet i Malungstugua, rett ved rv 24. Vi sleit litt med å finne denne ubetjente DNT-hytta, siden det langt større overnattingsstedet Malungen gjestegård dominerer. Man må ta av til gården, men ganske snart går en liten vei hundre meter sørøstover til hytta.

Fra rv 24 tok vi neste dag av rett sør for Harasjøen, bomvei kr 40, og fulgte denne veien bare 1,5 km nordøstover, til en liten unnselig p-plass.

Herfra bar det oppover og sørøstover, seinere rett øst et langt stykke, hele tiden på fine skispor, inn til Busvollsætra. Herfra i sørøstlig retning i drøye 3 km til toppen. Tårn, utsiktsskive og bok, samt varmehytte med vedovn. Sørover lå tåka over Oslo-området og VM på ski, mens fjerne hvite fjell lokket i nord. 12,2 km fra bilen og til topps viste gps-en, samt 2,5 timer.

Etter et kvarter på toppen, med kvikklunsj og navnetrekk i boka, gikk vi løs på løypa igjen, som nå var langt lettere å gå (siden det jevnt over er nedover.) Under timen brukte vi ned, men det var fordi far pustet sønnen i nakken og egget til kappløp.