"Hedmarkstriangelet" på ski (02.03.2011)

Ascents Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 02.03.2011
Øst for Kroksjøhøgda (931m) 02.03.2011
Tuva (1,090m) 02.03.2011
Visits of other PBEs Godlidalshytta (941m) 02.03.2011
Nydelig marsmorgen på Godlidalshytta; et flott utgangspunkt for Tuva og flere kommunetopper i området.

Kjørte til Brummundal, og så videre i nordvestlig retning til Kvilheim. Her var det 100,- i bom, og vi spurte om det var vinterbrøytet fram til Skvaldra hyttefelt. Noe usikker var nok damen, men bekreftet dette. Det viste seg å være feil. Vi havnet noe motvillige til slutt på Nysæter, og måtte gå på ski herfra. (Gps snuplass; 32 V 605889 6782273 på 760moh). Antakelig skulle vi kjørt inn i dette skogsveikomplekset fra et helt annet sted, nemlig Mesnali, for å komme fram til Skvaldra. Da hadde vi spart 1 mil på ski, minst.

Men været var pent og skiløyper gikk i vår retning, om Skvaldra, og helt fram til den lille Godlidalshytta. Da hadde vi gått 16 km på ski, og vi kom fram til hytta akkurat idet sola gikk ned. Vi fyrte opp den ubetjente hytta, og konstaterte at det var propananlegg her, så vi kunne ha laget oss middagsmat – hadde dette bare stått på nettsida om hytta på ut.no

Seint på kvelden opplevde vi at en flue ble vekket til liv av varmen i hytta. Jeg så for meg utfordringen i å jakte på denne i lys av et stearinlys eller to, eller å plages ved summinga utover natta. Problemet løste seg selv da insektet presterte å lande på den glovarme vedovnen, og flua omkom ganske snart. Intern-radaranlegget var nok ikke helt patent etter oppvåkningen!

Utgangspunktet var ypperlig for neste dag, og vi var tidlig på beina/skia, og ruslet greit 1,5 km opp på Tuva, høyest i Ringsaker. Så bar det lett i medvinden ned og opp på Himmelkampen 2 km i øst, og videre og nedover 3 km mot sørøst til gps-punktet og stokken som markerte Hamars høyeste punkt. Dette er en ”topp” for de eksklusive kommunetoppsamlerne, og neppe noe mer…

Selv om vinden avtok med lavere terreng, minket også styrken på skaren, og det ble vassing i mye løssnø på vei sørvestover mot Øyungen, hvor vi visste skispor fantes. Det var utrolig behagelig endelig å nå fram til skisporet, som går fra sørenden på innsjøen Øyungen i sørlig retning – helt til den øst-vest-kryssende Birkebeinerløypa. Denne fulgte vi kort – første gang jeg har gått i 5-felts ”skispor-motorvei”, før vi kom inn på en mindre løype tilbake til bilen igjen – 19 km skitur rikere denne dagen.

Vi hadde gjort det ”500fjell” anbefalte – å gå turen på ski, men vi hadde lagt inn en overnatting på Godlidalshytta. Dette krydret turen ekstra, syntes vi. Det skal være en ubetjent hytte til i området; Åkresætra, som ligger rett ved bilveien. (32 V 603182 6781637)