Spåtind i tordenvær - med lyn-nedslag i masta på toppen! (24.07.2016)

Ascents Spåtind (1,414m) 24.07.2016
Visits of other PBEs Bakkobygda-Hugulia bomvei (885m) 24.07.2016
Einars utsikt (1,020m) 24.07.2016
Gammalsætra (825m) 24.07.2016
Golden gate - ved Spåtind (1,070m) 24.07.2016
Spåtind - fra sør (Gammalsætra) (835m) 24.07.2016
Spåtind - fra sørøst (via Golden Gate) (965m) 24.07.2016

Dagens valg av turmål var hovedsakelig å tracke noen nye stier på Spåtind for peakbook. Snakk om kar som kjenner omsorg for nettsida! :)
Starta fra den stengte porten ved Gammalsætra i brukbart vær, bratt opp gjennom skogen på grei sti. Det var pesende varmt, og bare greit at sola tidvis forsvant litt. Samtidig hørtes stadig rumling, og oppe ved Smørbukkktjernet ante jeg en kraftig byge som kom i min retning. Slikt får fart på beina, og tordenværet var jeg ikke redd, siden masta på toppen ville beskytte for lynet, og skuret for regnet.
Nådde skuret etter 1:15 på tur og i samme øyeblikk som det virkelig startet å regne! 15-20 andre hadde hatt samme tanke, og funnet plasser før meg, så jeg ble stående i døråpningen og kikke ut på fyrverkeriet.
I et tiendels sekund hørtes så den knitrende og fresende lyden av lyn, før "BANG!" Det glimtet hvitt og det smalt omtrent synkront, alt sammen like foran meg; i masta. Vi hoppet alle til av lydtrykket som kjentes i kroppen. Jammen godt med en slik mast under slike forhold!
Snart stoppet det å regne, og jeg vågde meg ut og bort til toppunktet på Spåtind. Da lynte det igjen nær ved, og jeg rakk å telle omtrent til 3 før smellet, og jeg fjernet meg raskt fra høyeste punkt og innunder tak igjen. Best å vente litt til...

Mørkt og truende på toppen.
Uværet har passert.
Hagl i mengder på stien etterpå.

Hadde egentlig planer om å plukke noen sekundærtopper, men det ustabile været gjorde at jeg droppa det, og fulgte stien ned mot Hugulia, for å få tracket en sti til. Hele tiden rumlet det i vest, og så begynte det jammen å rumle i øst igjen også, og en ny byge nærmet seg. Jeg var nå nådd ned til Hugulia, og skiftet til joggesko, satte farten opp, og rakk tilbake til bilen i det uværet på ny slo til. Snakk om flaks i dag!

Både så og hørte

Written by Stigun 25.07.2016 23:44

tordenværet på Spåtind i går, stod lenge på også! Ikke en dråpe på Djuptjernkampen, men innrømmer jeg guffet på for å være raskere enn lynet på toppen(I fall været tok den veien..) :-)

Sv: Både så og hørte

Written by Olepetter 26.07.2016 09:33

Så at det var sol og finvær lenger vest. Så du var på Djuptjernkampen, ja. Utrolig lokale byger egentlig...

Seriøst!

Written by Nils 25.07.2016 23:33

Ja, godt vi har noen ihuga peakbookere som tar vedlikeholdet av nettsida seriøst! Og trosser været, uansett. Du valgte rett plass under tordenvær... Hadde vært mer spennende uten masta på toppen da. ;-)

Sv: Seriøst!

Written by Olepetter 26.07.2016 09:32

Ja, uten masta på toppen ville jeg nok ha snudd i dag.