Ettermiddagstur til Knutshø (06.05.2011)

Ascents Knutshøe (1,517m) 06.05.2011

På vei til vårskiturer rundt Lom hadde jeg fredag ettermiddag 6.mai noe god tid, og det nydelig været innbød til en liten utflukt til et turmål jeg ikke har prioritert til nå; Knutshø. Den beskjedne høyden til tross, turen var artig, med noen klyvepunkter og fin utsikt hele tiden. Ikke minst var det årets første fottur i høyfjellet. Bare et par steder krysset jeg noen mindre snøflekker oppe på eggen.

Parker på forseggjort p-plass ved hovedveien. På merket sti i begynnelsen, og liten bro over elva Varga. Ganske snart slutter merkingen, og et skilt til toppen dukker opp. Den første hammeren skal forseres, og dette er nok turens bratteste punkt. Klyving, men lite utsatt i grunn.

Så følges eggen oppover og nordvestover. Mot den siste toppen blir det lett klyving igjen, men noe mer utsatt her enn i den første klyvepassasjen, mener jeg. Helt uproblematisk for alle som tåler høyde. Surtningssui tar seg godt ut fra toppen. Jeg brukte drøyt 1,5t opp, uten å stresse, men uten særlige pauser også.