Tjønnholstinden og overnatting på 2300 m (04.06.2001)

Ascents Høgdebrotet (2,226m) 04.06.2001
Tjønnholsoksle (2,145m) 04.06.2001
Tjønnholstinden (2,330m) 04.06.2001

En del år tilbake i tid, men noen minner fra turen sitter godt. Skitur i starten av juni med Håvard, Olav Arne og flere. Gikk over Høgdebrotet. Husker vi var svært spente på snøegga før toppen, og at jeg måtte tråkke spor for de andre. Vi turte så ikke å fortsette egga fra Steinflytinden til Tjørnholstind, da vi syntes det ble for utsatt med all snøen. Jeg hadde med filmkamera, og dokumenterte det hele.

Vi valgte å gå ned i den relativt bratte snøflanken i sør, og følte dette var helt på kanten av hva som var forsvarlig. Det var også veldig tungt å tråkke spor opp igjen, for det husker jeg godt! Herlig å nå toppen på kvelden, der vi fikk en fantastisk solnedgang, som dessverre ikke ble fotografert (men filmet!)

Gravde ut plasser for teltene på 2300 m. Aldri hadde jeg overnatta så høyt før, og urutinerte som vi var, og dårlig utstyrt (med vanlige soveposer) ble det en ISKALD natt, som "vaksinerte" meg effektivt mot liknende påfunn i mange år.

Nydelig sol og nær vindstille neste dag, og det var fantastisk å våkne opp på 2300 m i et Jotunheimen badet i sol. Ruslet opp til toppvarden, og siden det var en ny dag, regnet vi det som en ny bestigning også...

Deretter bare kos i sola og retur til bilen på Flya.

Missing title

Written by JPV100 05.02.2014 20:22

Dette hørtes kaldt, men fint ut! Eg og Øyvind Brekke overnatta også på Tjønnholstinden for nokre år sidan. Vi låg 3 meter nedenfor toppvarden, og duverden så flott det var å vakne opp!