Sykkel-, fot- og skitur (07.05.2011)

Ascents Store Kvitingskjølen (2,064m) 07.05.2011
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 07.05.2011

Kjørte opp til til Soleggen leirskole (50 kr i bom) og tok av litt før leirskolen på vei oppover mot sør. Som forventet kom jeg ikke særlig langt (til foten av noen bratte bakker), før snøfonner sperret veien. Jeg var beredt, og ut av min lille Yaris plukket jeg både sykkel og ski fram! Forhjulet ble skrudd på sykkelen, skiene og stavene fastspent på den nyeinnkjøpte Fjellreven-sekken, og jeg var klar!

Sykkelen ble trillet mye av veien, og etter bare 2 km ble snøfeltene så hyppige at jeg likeså godt parkerte den. Fortsatt med skiene på sekken gikk jeg videre oppover veien, og fant snart brua over elva ved Sålell. Gps: 32 V 480087 6851969 1165moh. Kan jo være kjekt å ha i tjukk tåke for noen…

Jeg gikk nå i sørøstlig retning i rundt 2 km til snøen ble såpass sammenhengende at det lønte seg å ta på ski (og feller.) Været var sånn passe, men innimellom kom sola fram. Uansett, disse to toppene skulle til pers nå.

Oppover nordvestflanken til Kvitingskjølens vesttopp (2060) var det mulig å gå sammenhengende på snø, men oppå ryggen på 1800 m var det et parti som var helt avblåst, og jeg tok skia i hendene, mens stavene hang fast rundt håndledda. Når jeg nå tok på skiene startet det å kladde noe forferdelig, og de siste 200 hm ble veldig slitsomme - jeg vurderte å gå på beina i stedet.

Toppen hadde i alle fall noe utsikt, og det bedre været i øst kjempet en drabelig kamp mot mer tåket og skyet vær i vest, og frontlinja var akkurat over meg. Jeg hadde sett på kartet at det virket bratt øst for toppen, og heldigvis var også sikten god nå, og bekreftet dette. Utfor her ville jeg ikke, så jeg la en solid sving sørover, før jeg gikk rett øst og opp mot hovedtoppen. Nå gikk jeg uten feller, og kladdinga var akkurat så liten at det i stedet fungerte som perfekt festesmurning! Jeg var storfornøyd med snøforholdene nå, etter å ha ergret meg tidligere.

30-50 m før toppvarden på 2064m forsvant den totalt i skyene, og brått var jeg innhyllet av tjukk tåke på alle kanter. Med gps er jo slikt bare sjarmerende, men toppbildet gikk i vasken! 2k-topp nr 139 var i boks, og jeg kunne glede meg over masse nedoverbakker. Jeg tok meg greit ned i botnen nord for vesttoppen, og holdt høyden så godt jeg kunne, samtidig som jeg skled nedover (vestover) mange kilometer helt ned til Sålell, men litt lenger sør. Fulgte så elva nordover til brua, og sto (litt) på ski ned til sykkelen igjen. Så 5 min trilling ned til bilen. En artig og variert tur i til dels fint vær på slutten, på rundt 7 timer.