Frosken - artig liten klyvetopp ved Svolvær (20.06.2016)

Ascents Frosken (480m) 20.06.2016
Visits of other PBEs Djevelporten (395m) 20.06.2016

Etter flere dager med dårlig vær, letta det denne ettermiddagen, og en kort fjelltur passet da ypperlig. Men det var søkkvått i terrenget, og jeg fikk noen betenkeligheter etter Djevelporten, da jeg sto rett under Frosken i sør:

Det var i høyeste grad utsatt klyveklatring som ventet, og under slike forhold ble det krevende. Tok det derfor meget rolig og forsiktig, og det var kjekt å ha lest at dette var riktig vei, og at tau normalt ikke trengtes.
Man må ut i sørøstflanken, som er bratt. Jeg traverserte på gresshyller og noen korte klippeparti med gode tak, litt berg- og dalbane, men sporet var tydelig her. Så måtte jeg opp noen meter på et av denne korte rutas mest krevende punkt:

Uggent vær og uggent punkt. Toppen skimtes.

Deretter bratt opp noen meter til, før det siste krevende flyttet; opp på en stein. Var nok et "gult punkt" her, og flere "grønne trekanter" underveis. Tok nå et bilde tilbake og ned:

Herfra enkel klyving opp de siste meterne av NØ-ryggen på Frosken.

Jeg oppdaget en mulig parallell rute i SØ-flanken noen meter lenger opp:

Helt innunder brattveggen er en solid kant å holde seg i omtrent hele veien på en travers. Mer utsatt, men på klippegrunn og med gode tak, lot det til.

Skulle gjerne ha prøvd den ruta med lett tausikring...

Mot sør og Djevelporten. (Kan ikke sees, men skaret anes i øverste del av bildet.)
NV-ryggen. Obs: En loddrett hammer på mange meter sees ikke her...
Opp mot Fløya i sør.
Tok en noe våt rappell ned vestflanken. Her må det være gode klatreruter...
Svolværpanorama på returen.
På sti. Utsatt klyving på slutten.