Romjulstur (29.12.2008)

Bletoppen (1,342m) 29.12.2008
Flesebekkble (1,272m) 29.12.2008
Visits of other PBEs Sigridsbu (1,180m) 29.12.2008

Kjørte rv 37 mot Bolkesjø. Skiltet ”Store Blefjellvei.” Automatisk mynt/kort-bom; kr 60 (per 29/12-2008). Kjør til veiens ende; stor p-plass.
Jeg nådde p-plassen litt over klokka 14, og skulle inn til Sigridsbu (ubetjent DNT-hytte) og overnatte der. To timer dagslys var igjen, og det var regnet to timer å gå, så hodelykta ble tatt med, sammen med ekstra batterier. Stressa litt, og glemte kameraet viste det seg langt seinere!

Fulgte greit skispor inn til Nordstul, som ligger nord for Nørdstevann. Herfra sluttet sporene, men jeg fant et enkelt tråkk i nordlig retning, som jeg fulgte en stund, opp til rundt 900 moh. Da sluttet også dette, og jeg var overlatt til GPS, skare og en bratt og lang skråning mot vest.

Å unngå å bli svett hadde jeg for lengst gitt opp, og temperaturen var så vidt under null, og noen mørke skyer i øst jagde meg videre. Jeg ville helst skimte hytta før mørket falt på. Skifellene var gull verdt, og jeg krysset meg bratt oppover, og passerte Sigridsfjell (1194) like sør for varden. Jeg så fortsatt ingen hytte…

Rett over Sigridstjørn, og tanken spøkte; hva om isen hadde gitt etter nå? Da hadde du hatt liten sjanse…Men alt virket – og burde være – bunnfrosset nå, i slutten av desember. Så opp gjennom et lite skar, og der; der så jeg hytta. Klokka var 16.00, og jeg var framme, akkurat i det tussmørket satte inn. Utrolig godt å låse seg inn, fyre i ovnen, få varme i kroppen og tørke svett tøy!

Neste dag var jeg tidlig oppe, og alt kl 08.30 var jeg i gang, lenge før sola, i minus 10 og med balaklava, snøbriller og skifeller. Været så ut til å bli helt topp! Litt vind og kaldt, men fin skare og ikke en sky! I luftlinje var det bare en kilometer NØ til topps på Tverrgrønut, men jeg gikk en liten bue, og kom opp fra vest. Litt overrasket var jeg framme ved toppen etter bare 45 minutter fra hytta. Jammen kom ikke sola opp i horisonten nå! Det var et utrolig skue, og megautsikt i alle retninger.

Jeg fortsatte mot NV og lett nedover ca en kilometer, og svingte så SV og opp på Bletoppen (1342). Selv om ikke dette er en kommunetopp, måtte jeg bare ha den med meg i slikt vær. Nydelig utsikt bort mot Gaustatoppen herfra. Jeg hadde vært her en gang i ungdommen også, men ikke i slikt kjempevær.

Snaut 2 timer var nå gått, og jeg skjønte jeg hadde god tid på meg til å ta med meg Flesebekkble, 3 km mot nordøst, og høyest i Flesberg. Jeg skled raskt ned på skaren fra Bletoppen, men hastigheten ble dempet av at jeg beholdt skifellene på – et greit triks for å slippe utallige svinger og kurver. Sola sto ikke høyere enn at jeg tidvis gikk i skyggen, enda klokka var nærmet seg 11.

Kilometerne tikket ganske raskt inn, selv om det ikke var til å unngå at det ble litt berg og dalbane. Verre var det at den ene skifellen nektet å sitte fast lenger. Jeg tok den av, og gikk med bare den ene fellen på høyre ski. Litt rar stil, men fungerte ikke så verst. Skulle jeg gli bedre, la jeg vekta mer over på venstre skia! Etter rundt tre kilometer i nordøstlig retning, hadde jeg passert toppen (med vilje), og svingte øst, og så opp NV-ryggen på Flesebekkble – da ble det passe bratt hele tiden.

Gausta tok seg ekstra fint ut fra denne toppen, og jeg var ellers meget fornøyd med å notere meg dagens andre kommunetopp, helt på tampen av året (29/12).

Veien videre i korte trekk: I sikksakk ned østsida, fæl skare her, og rett sør over Storevann. Så mot SØ, og etter hvert noenlunde likt med sommerstien 3-4 km tilbake til p-plassen for Store Blefjellvei. Hele tiden i passe hellende terreng, i alle fall med det skarpe føret og skaren (måtte ploge en del, men lite snø å bremse i!) 4,5 timer på tur i dag, pluss 1,5 opp til Sigridsbu i går.
Anbefaler denne runden på vinterstid, med overnatting på Sigridsbu! Men husk at hytta er ubetjent, så maten må du ha med selv.