Bratt opp i snøen - til fots - på lille julaften (23.12.2008)

Ascents Jonsknuten (904m) 23.12.2008

På vei til julefeiring i Vestfold, la jeg veien innom Kongsberg og oppom Knutehytta. Det er skiltet til Knutehytta fra E134 mellom Kongsberg og Notodden. Jeg var spent på om veien var bratt, for det var isete og glatt, men det gikk helt uproblematisk.
Veien fortsatte 250 meter forbi hytta, som var stengt i jula. Så ble det forbudsskilt, og jeg parkerte og tok på ski og skifeller, for jeg ville gå stien rett under materialbanen til topps. Jeg fulgte veien et kort stykke innover, til enden og taubane-anlegget.

Stien var tråkket opp i snøen, og svært bratt, så jeg satte likeså godt fra meg skiene med en gang, og fortsatte med stavene til fots. Denne stien som går opp fra nordøst anbefales ikke på ski. Da bør en velge andre alternativer. Det gikk greit opp på beina.

Flott utsikt i alle retninger fra toppen, som jeg var på en gang i min lysegrønne ungdom sammen med far – også den gangen på ski. Jeg regner denne som den første kommunetoppen min, selv om jeg ikke engang riktig vet året jeg var der for første gang.
Rask retur samme vei, og en drøy time ble det vel totalt. Dårlig med snø, og isete og hardt per 23.12.08