Ettermiddagstur (15.05.2009)

Ascents Myrehogget (707m) 15.05.2009

Fra Skotselv noen kilometer sørover, og så skogsbilvei (30kr) forbi travbane og skytebane, og til høyre i kryss med gps-ref 32V 544552 6630246. Etter 1,6 km tror jeg at jeg burde utforsket den lille avkjøringen til venstre, hvor antakelig en blåmerka sti starter. Jeg hadde imidlertid lest om en som kjørte veien til endes, og som fikk en kortere tur, så jeg gjorde dette. En snøflekk stoppet nesten min lille Yaris, men med fart kom jeg meg forbi, og parkerte til slutt på gpsref: 32 V 543947 6632921, på 433 moh. Stor og fin snuplass her!

Fulgte traktorspor videre, som snart svingte opp og rett vest. Dette så lovende ut! Så dukket et skilt opp, til Myrehogget, og jeg tok av på stien. Gps-en sa 484 moh og ref 32 V 543345 6632727. Denne stien forsvant i en myr ganske snart, men ved å holde i fortsatt sørvestlig retning, fant jeg den snart igjen – riktignok noe våtere på beina…

Det bar i litt gal retning, fortsatt sørvest over en liten høyde på rundt 540-550 meter, men jeg kom så inn på blåmerka sti i nordvestlig retning. Stien var fin, og gikk tett innpå Hoggtjernet, og passerte sørvest for dette. Her var et noe bratt parti, med liten trestige og etterpå wire i fjellet til å holde seg i. Artig!

Stien fulgte en søkk i terrenget helt til en var sørvest for toppen, og da gikk det nordøstover og bratt opp. Overraskende fin utsikt fra en såpass lav topp! Varde og bok. Ca 50 min opp.

Jeg gikk samme vei tilbake. Tror likevel jeg ville valgt den blåmerka stien helt fra begynnelsen neste gang…Snaut 2 timer totalt, og 6,8 km.