Storegrønut (15.05.2009)

Ascents Storegrønut (1,296m) 15.05.2009

En generaltabbe gjorde at planene for topptur denne avspaseringsfredagen ble dramatisk endret. Jeg skulle egentlig ta noen ”sykkeltopper”, men hadde kjørt fra framhjulet på sykkelen! Heldigvis hadde jeg planer til flere turer i ”toppboka” mi, og innenfor en time ekstra kjøring falt valget på Rollags Storegrønut. Det ville dessuten gi en pekepinn på snøforholdene over 1000 meter nå.

For å spare noen mil og ikke kjøre om Kongsberg, kuttet jeg av distansen ved å velge Vikersund på vei sørover E-16, og så ved Skotselv ta over skogen til Lampeland – et idiotisk valg! Her var det etter hvert snirklete grusvei, som tok masse tid! (Så tilbake ble det Lampeland - Kongsberg – Skotselv.)

I Veggli fulgte jeg skilting til Vegglifjell, og betalte 50 kr i automatisk bom. Så første store avkjøring til høyre (nordvestover) skiltet til Persbu. Etter om lag en kilometer til, så jeg tydelig stien som krysser veien øst-vest, og parkerte på en av flere små lommer ved veien. Gps: 880 moh ref: 32 V 502166 6658945. Været var topp, og jeg så rett til toppen på Storegrønut, og kunne konstatere at snøen hovedsakelig var smeltet, men at noen snøkryssinger måtte påregnes.
(Stien på kartet – der den krysser veien – var i følge min gps angitt ca 100 meter for langt mot sør.)

Så fulgte jeg stier vestover og oppover. En del snø måtte krysses, og flekkene var råtne i kantene, men store deler var det også fint hold i, og det var bare å gå oppå. Nesten rett øst for toppen, fulgte jeg en bar sørvestlig rygg opp til 1250 meter, før jeg gikk de siste meterne stort sett på snø nordover til varden. Her blåste det sterkt, men bevares for en flott utsikt i alle retninger! Særlig tok Gausta seg flott ut herfra, kritthvit i sola.

1:10 opp. Ingen toppbok å finne. Samme vei ned igjen på sti hele veien. 2 timer totalt.