Ingen sti (16.06.2008)

Ascents Vesle Skjellingshovde (860m) 16.06.2008

Kjørte på skogsbilveier fra Begnadalen i Valdres. Kart eller gps anbefales, for her er mange veier og langt innover.
Bak Begna bruk innover mot Øyvassfaret (30 kr i bompenger). Pass på å ta rett lapp ved bommen, og ikke for Buvassfaret. Fulgte skiltene til Øyvassfaret, og etter hvert mot Fluberg. Sør for Buvannet passeres Buheim, og 1,5 km etter dette tar det av en vei mot vest, stengt med bom, merket Bergevassveien.

Parkerte i krysset her, og knallet i vei, angrende på at jeg ikke hadde giddet ta med meg sykkelen. Det ble omtrent 3 km på nesten flat vei innover. Gps-en viste 1,5 km igjen i luftlinje til toppen, da en stygg skogsbilvei tok av nordover. (GPS for dette punktet: 32 V 554471 6732946)
Denne fulgte jeg 500 meter, før jeg bakset meg i rett linje på gps gjennom tidvis ganske tett skog vestover mot toppen.
Støtte først på en varde med rødt merke, så en furu med rødt bånd, før det på det høyeste punktet, og korrekt i forhold til gps-en lå en liten stein, med en bolt ved siden av. Utsikten var omtrent fraværende. Fulgte gps-tracket tilbake igjen.
2,5 t t/r fra bilen. Sykkel er ikke dumt.