Drømmetur på ski og feller (21.04.2008)

Ascents Heimdalshøe (1,842m) 21.04.2008

Mandag 21.april hadde jeg lykkelig fått innvilget avspasering, og tok med gutta på skitur på Flya. For yngstemann var det en milepæl å være med på slikt, og fri fra skolen, flott vær og løfter om en rolig og enkel tur fikk lokket han med. Han angret ikke!

Kl 9.50 la vi i vei fra en p-plass ved rv 51 sørvest for toppen. Vindstille, skare og spor å følge gjorde turen grei nordøstover, sør for Brurskardknappen. På rundt 1400 meter tok vi feller på, og vår gutt nr 2 frydet seg over framdriften, mens nr 1 var mer opptatt av utsikten, ikke minst inn mot Leirungskampen, som vi hadde gått på to dager tidligere i løssnø (!)

På 1550 moh følte vi oss som grillkyllingene på Spar, og spadde til en sittebank, og tok en god lunsj og rikelig med drikke. Så satte vi igjen sekkene, og gikk på rett opp motbakkene. Med feller gikk det rett opp til topps. 3 timer var nå gått. Utsikten var flott, med en uvant vinkel på Rasletind, Tjørnholstind og andre kjenninger. Det var omtrent vindstille på toppen.

Så suste vi nedover og hadde en god stopp på rasteplassen vår igjen, før vi fortsatte i stadig bløtere snø ned til bilen. 4,5 timer, 14 km tilbakelagt og fornøyde gutter, som ville på Peppes Pizza på Beitostølen – innvilget!

Ole Johan fornøyd på toppen.