Ski, stegjern og stiv kuling - og en sterk opplevelse (25.02.2008)

Characteristic Ski trip
Ascents Blåkollen (1,579m) 25.02.2008
Visits of other PBEs Bjørnhollia (914m) 25.02.2008
I le av toppvarden på Blåkollen. Kjekt med alpinbriller i slikt vær.

Etter overnatting på Bjørnhollia var dette andrevalget hvis været ikke var optimalt for Høgronden. Sterk vind og en del skyer gjorde valget lett, og vi trasket opp NV-skulderen til Blåkollen med skifeller. Etter hvert benyttet vi anledningen til å teste ut nye stegjern, og gikk stort sett oppå skaren. Fra høyde 1360 gikk vi rett sør mot toppen i stadig værre vind, og på toppen var det i blant vanskelig å holde balansen, hadde det ikke vært for stavene.

Isete og tung nedkjøring i nord, syntes nå vi. Med slikt vær var det greit å kjenne at utstyret var bra nok.

Da vi kom ned mot bilen, slo sola i gjennom. Samtidig ble jeg sterkt minnet om en bekjent av meg som lå alvorlig syk, og minnet sammen med opplettet i vær gjorde at tårene kom. Jeg har aldri opplevd å gråte mens jeg går på ski! Jeg ringte derfor straks kona etterpå, for å få høre siste nytt. Min venn hadde akkurat dødd, fikk jeg vite! Snakk om pussig sammentreff!