Kleggbitt (28.07.2009)

Ascents Skjellesvikgalten (987m) 28.07.2009
Fra toppen av Storgalten er det flott utsikt innover til Harstad.

Tok ferge fra Stornes kai ved Harstad, til Bjørnerå kai på Grytøya, men sleit litt med å finne rutetidene på nettet. Indirekte kan man lese det ut fra denne sida, som gjelder bussforbindelsen: http://www.rutebok.no/NRIIISStaticTables/Tables/ruter/t/19-126.htm

Vel ute på øya hadde vi nok finlest den eneste rutebeskrivelsen vi hadde funnet, men stoppet ved en vei for tidlig. Vi kjørte nemlig inn den som går til venstre akkurat på kommunegrensa mellom Harstad og Bjarkøy, og parkerte. Fulgte så sti langs gjerde ved et jorde, til gjerdet sluttet. Det gjorde stien også!

Ved Skjellesvikvatnet, inn mot S.skaret.
Bratt opp fra skaret - og løst!
På toppen.
NØ-ryggen på Storgalten var forreven, og virket krevende.

Så krysset vi en godt stykke (en snau kilometer) myrlendt terreng i vestlig retning - jeg blei bitt av en klegg, men så støtte vi på tydelig og rødmerket sti som gikk helt inn til Skjellesvikvatnet. Her tok vi en liten pause ved vannet, og så an ruta videre. Stien stoppet ved enden av vannet, men det var lettgått terreng opp til skaret, før vi svingte opp mot SØ-ryggen på Storgalten. Bratt og mye løst her, men forholdsvis greit opp til toppen. 2:15 hit. Flott utsikt i godværet, men toppboka var søkkvåt og håpløs å skrive seg inn i…

På toppen så vi fort hvorfor nordøsteggen på Storgalten ikke blir brukt som vei opp – den ser nemlig enklere og morsommere ut på kartet. Svært forreven, og med et tydelig crux på 5-10 meter loddrett klippe krever garantert tauverk og sikring! Sørøsteggen så snillere ut, men var vanskeligere å få oversikt over. Nedenfra hadde vi sett et mulig vanskelig punkt også her. (Nord-)vesteggen er imidlertid grei og bred, men er neppe den siden de fleste besøkende kommer fra.

Annerledes retur

Vi startet tilbake samme vei som vi kom opp, men valgte så en litt mer nordvestlig variant av sørvestrenna ned igjen, som var noe bedre. Denne førte ned til det høyeste punktet i Skjellevikskardet.

Så lett tilbake til vannet, der den rødmerka stien begynte. Denne ville vi nå følge til enden, for å se hvor den startet. Den holdt seg hele tiden like på sørsiden av bekken fra vannet, men svingte nesten rett nordover på snaut 60 høydemeter, og møtte inntegnet traktorvei. Siste del av stien var nettopp gravd opp og dandert av en gravemaskin som fortsatt sto der, så det var litt gjørmete. Vi fulgte traktorveien litt NØ, før vi gikk ned til riksveien ved Skjellesvika. Så labbet vi asfaltveien tilbake til bilen. 5 timer på tur.

Begynnelsen på stien inn mot Skjellevikvatnet.