Breidtinden (SØ) - høyest på Senja - en fantastisk topp! (29.05.2016)

Ascents Sørøst for Breitinden (1,008m) 29.05.2016
En sviske av en kommunetopp. Tror denne - og utsikten fra toppen på en slik dag - kommer inn på topp 5 med tanke på kommunetopper til nå.

Startet presis kl 10 fra Svarthola p-plass 2,5 km i luftlinje vest for toppen i strålende vær. Grei sti opp til Svartholvatnet, hvor det lå noen hytter.

Breidtinden, med høyeste punkt bak til høyre, sett noe før Svartholsvannet.

Videre - også på ganske tørr sti - opp mot NØ opp til Breitindvatnet, og tok en god matpause i sola ved vannet. Etterpå gikk jeg på nordsida av vannet; her lå det en del snø, og jeg fulgte ikke vardingen helt, men kom snart innpå tråkket igjen i det jeg startet på stigningene stadig brattere opp SV-egga til toppen. Noe ut i østflanken, og så tilbake på egga igjen, flere småluftige klyvepartier, men ganske greit hele tiden. Det ser til tider svært bratt ut, men løser seg elegant opp, en riktig flott topp - helt etter mitt hjerte! Tau burde ikke være nødvendig, men man må tåle litt høyde og luftighet!

Luftig og bratt egg, kan måle seg med mang en Jotunheim-topp, denne!

Nådde toppen etter 2:45 på tur, og fikk en uforglemmelig utsikt - i sær mot Senjahopen; snakker om spisse og ville fjell! Hit vil jeg tilbake - definitivt! Video fra toppen:

Relativt luftig toppunkt også! Det liker vi!
Luftig bort mot Breidtinden også.
Ut mot Senjahopen glemmer jeg aldri denne utsikten: Toppene var som reine kjeften på en hvithai.

Hadde lurt på traversen til Breidtind også, men den virket i friskeste laget uten tau og med våt snø langt oppi bratt-rennene. Kutta likevel av på returen ned SV-flanken på deilig snø! Snøen ble fulgt forbi vannet og langs bekken fra dette helt ned til 350 moh - behagelig! Så på stien tilbake til bilen.

Breitind og mye av ruta opp sett fra nordvest. Høyeste toppen sees ikke her.

Like før jeg kom helt ned møtte jeg selveste miss Nord-Norge på kjapp tur oppover, iført kun det aller aller nødvendigste med tanke på bekledning. Et øyeblikk lurte jeg på om hun hadde gått feil og skulle på stranda, men hun spurte om snøforholdene opp til Breidtind, og fikk grundige førstehåndsopplysninger, før hun med blenda-hvitt smil i et solbrunt ansikt takket og suste videre oppover i joggeskoa.

Mye på sti

Missing title

Written by hmsv1 05.06.2016 13:32

Det ser ut som om du har vært på alle de fineste topper vi har å tilby i Nord Norge! Kult at du fikk gå opp Breidtind i knallvær :)

Sv:

Written by Olepetter 05.06.2016 17:24

Det er ufattelig mange flotte turmål i nord! Jeg er helt overveldet av villskapen i naturen her. Hadde aldri drømt om å få så flott vær som i rapporten du sist skrev fra denne toppen.